onsdag 3 februari 2010

Trendspaning

År 2010 har så smått börjat finna sig till rätta och olika trender och tendenser har börjat utkristallisera sig. Jag tänkte här ge er de trender som jag tror mest på framöver:

  1. Mental stabilitet är ute. År 2010 hyllar vi galningarna, ser upp till neurotikerna och vill vara som de utbrända vraken. Lägg dig för all del i fosterställning på golvet på Ica framför kyldisken och gråt hejdlöst när den ekologiska lättmjölken är slut. Eller varför inte slänga sig på spåret och högljutt förkunna att ditt liv är över om du råkat missa en tunnelbana med någon minut. Otroligt hett - otroligt rätt.
  2. Matlagning. Den skiter vi i. Du orkar inte, du vill inte, inga monster -förlåt barn -äter ändå hemlagat. De minsta barnen vill bara äta burkmat och tidningar och de äldre barnen vill äta, ja ingenting om de får välja. De äter väl lunch på dagis antar jag. Och där är de ändå fyra dagar i veckan så det borde ju räcka. 2010 kommer vi istället att livnära oss på godis, mackor och sprit. Inom en snar framtid kommer det komma minst en diet som förespråkar detta, inte bara för viktminskning utan även i cancer- och vinterkräksjuke-förebyggande insatser. Låt 2010 bli spisens år -alltså spisen viloår! Skål på det!
  3. Närhet. Hejdlöst överskattat. 2010 är äntligen året då vi inser det. Det räcker gott och väl med den närhet man får vid blöjbyten, overallpåklädningsslagsmål och knuffar på den andre i sängen när man vill att denne ska gå upp och vagga spjälsängen. Något annat har vi inte tid, eller framförallt, ork med. För extra mysiga stunder kan man låta händerna nudda vid varandra då man skickar över fjärrkontrollen till den som sitter i andra änden av soffan och gnäller över att ljudet är för lågt. 2010 är året då vi är för trötta för att tramsa med kramar och hångel.

12 kommentarer:

Chrissan sa...

Amen på det!

Camabo sa...

Men vad fan... Nu skrattade jag så mycket att 2,5 månaders Nova vaknade. Schysst. Kommer du hit och tar hand om henne nu då eftersom det var ditt roliga inlägg som fick mig att skratta som en häst och väcka henne...? Jag har aldrig sett på maken till tanklöst...

Anonym sa...

Om detta slår igenom så är jag nog trendig för första gången någonsin! Tack för en skön blogg som jag känner igen mej alltför väl i... //Elin

Anonym sa...

Blir orolig för mig själv ibland när jag läser dina inlägg. Jag tänker samma saker som du skriver men utan din dos av ironi/sarkasm som gör att man förstår att du har alla spärrar i behåll, du har ju din mesiga sambo som bromsar dig också också... :-) Tack för en riktigt bra blogg!

Björn sa...

Anonym,
Du kan vara mesig!

Maria sa...

Chrissan: Jajamänsan!

Camabo: Haha, vad roligt att höra att jag fått någon annan att skratta högt åt något jag skrivit. Och vid det här laget har du nog fått Nova att somna om igen skulle jag tro ;-)

Elin: Tack själv! Och nån gång ska väl sådana som vi också vara trendiga. 2010 är vårt år!

Anonym: Haha, jag tror nog att du kan behärska dig när det verkligen gäller. Hoppas jag iaf. Och tack för berömmet!

Björn: Men du ÄR ju en mes. Jag får inte igenom några uppfostringsmetoder alls ju.

Tänkte bara sa...

Hjälp! Ok.1:an, där är jag redan, men
2:an och 3:an dit vill jag inte.
Så jag skiter i trenden i år.

Maria sa...

Tänkte bara: Vill och vill, det gör man väl nästan aldrig när det gäller trender. Men rätt som det är sitter man där ändå med uppvikta jeans, axelvaddar i blusen eller utsvängda gabardinbyxor (beroende på vad det är för decennium förstås).

Anonym sa...

Har hittat till din blogg via MonasUniversum och jag måste säga att jag gillar den skarpt.

Har lagt till dig under kategorin Glada bloggare=bloggar som gör mig glad.

Kämpa på och skriv om sådant som vi andra tänker mer än en gång om dagen...

/V

Sissel sa...

Tack å tack! Äntligen är jag "inne"! Men du glömde nämna håret. I år ska håret vara tunt (läs:glest), antagligen på grund av amning (efter att någon har sugit livet ur dig i sisådär tre- fyra månader börjar håret ramla av i stora testar). Och när du inte ammar längre har du en liten hårfetischist som rycker av sju av dina kvarvarande tio hårstrån under en av era mysiga nattliga promenader.
Sminket orkar vi inte med (som ett resultat av de mysiga nattliga promenaderna), och kläderna: stilen kallas visst "det som låg närmast när någon bestämde sig för att det är morgon 04.10". Det faktum att du har samma kläder klockan 21.00 säger något om energinivån det här året.

Kram

Gustav sa...

Ha ha ha... länge leve ångest och panik-året 2010!

Maria sa...

V: härligt att höra! Tack ska du ha :-)Jag ska göra mitt bästa.

Sissel: Hahahahahaha, tunt hår är helt klart det senaste! Sminket haltar, mest för att det är slut och när ska jag orka/ha tid att handla nytt? Och kläderna... Jag klär upp mig för att gå till öppna förskolan. Det säger ju en hel del om hur patetiskt mitt liv är just nu.

Gustav: Ja, jag ser fram emot det här året med stor tillförsikt!