tisdag 9 februari 2010

This is the year

I år hörrni, i år händer det grejer. Och en av de största sakerna är att jag ska ta körkort. Halleluja!

Och nej, det är inte alls på något sätt odugligt att ta det efter att man fyllt trettio. Verkligen inte. Det finns massor av bra anledningar till att jag aldrig tog det när jag var 18. Jag hade till exempel en jättejobbig lunginflammation i ena smalbenet, och då kan man ju inte övningsköra. Dessutom hade jag andra saker att investera mina pengar i, mer högprioriterade saker kan man säga. Som alkohol, inträden och kläder. Och smink. Och alkohol.

Att jag var en slacker är alltså bara grundlösa rykten. Det fanns som sagt mycket goda anledningar till att jag inte tog körkortet samtidigt som alla jämnåriga. Eller samtidigt som de som är 10 år yngre för all del.

Men i morgon tar jag första steget, då ska vi gå på handledarkurs minsann. Jag hoppas att det ingår konflikthantering i den, så att jag inte slår ihjäl Björn sen när vi ska övningsköra. Det hoppas jag verkligen. Mest för hans skull.

15 kommentarer:

Carina sa...

Heja dig! Jag tog inte körkort förrän jag var 32. Och hade också min make (sambo då) som lärare och ja...han lever ju än. Så det går är väl det jag vill säga...

Tänkte bara sa...

Jag var oxå sen med körkortet. Tog det när äldsta började hänga ute på kvällarna. Det var anledning nog för mig.

Knasterfaster sa...

Jag har inget körkort ännu. Jag tycker det funkar finfint med privatchaufför (sambon). Jag blir 42 år i sommar. Lycka till med ditt körkort!!!

Kerstin sa...

Ha ha! Om du är stockholmare så har du en äkta ursäkt till att inte ha körkort. Det är bara lantisar som tar det vid 18! ;-)

/Kerstin som tog det vid ålder 29 år och 10 månader...

Sockiss sa...

som anledningen till varför jag inte haft ett fast jobb sedan jag muckade från lumpen för fyra år sedan: jag har stukat mjälten lite granna...

Anonym sa...

Jag har körkort, men skulle vilja ta kursen "Jag kan köra i stan, jag är inte alls livrädd". Lantis vettu. Men den kursen kanske du kan hålla med mig om några månader när du är klar med kortet?

Orsakullan sa...

Annars kan du väl skaffa en sån där mopedbil som han i Köping puttrar runt i... Han klarade ju inte lappen så det kanske är ett alternativ i så fall...? :-) Tippar på att soppan är billigare iallafall så kanske du kan investera i lite mer... alkohol?

Gustav sa...

Jag vet vad som skulle hända om jag var handledare till min sambo. Jag skulle få sova på soffan upp till ett halvår efter att lappen var fixad. (tur att hon hade körkort redan då vi träffades)

Anonym sa...

Önskar all lycka till, fast mest till Björn :).
Tog mitt kort för nästan 2 år sedan och då var jag 3...ja nått. 25 plus moms kanske. sambon var min handledare (även fast jag gick på trasfikskola också) och han har precis hämtat sig efter denna upplevelsen lagom till att det är dax för 16-åringen att få börja :)
/Greta

Björn sa...

Mest för min skull va? Du skulle minsann klara dig alldeles utan mig? ;-)

Maria sa...

Carina: Det finns hopp alltså!

Tänkte bara: Bättre sent än aldrig. Eller nåt sånt.

Knasterfaster: Min privatchaufför är rätt ovillig att lämna barnen ensamma hemma och skjutsa mig när jag vill nånstans kvällstid. Så det är inte så lyxigt hemma hos oss.

Chrissan: Tack!

Kerstin: Självklart är jag född och uppvuxen i Stockholm! (eller ja, diverse förorter.)

Emma: Ajdå, det kan inte vara lätt. Hur gick det till? Har du bandage kring den?

Sofie: Absolut! Jag ska bli grym på stadskörning.

Orsakullan: Så han tog aldrig körkortet? Herremingud, det var väl för väl. då slipper jag känna press därifrån.

Greta: Hahaha, 16-åringen fr väl också vänta tills han eller hon är 25 plus moms då ;-)

Jonna sa...

Jag slutade övningsköra med min man för flera år sedan. Antingen det eller skilsmässa. Nu har mitt körkortstillstånd gått ut för andra gången och det lär nog dröja åtminstone tills jag är trettio innan jag tar tag i det igen.

Mångmamma sa...

Jag tog min lapp först när jag fyllt 26 och då bara för att jag som tvåbarnsmor skulle flytta FRÅN Stockholm till tvättäkta landet.
Fast inte med maken, då hade vi inte varit gifta idag! ;)

Anonym sa...

Så härligt att vi är flera! Jag har inte heller körkort och jag blir 35 om två veckor. Jamen, vad ska man med det till egentligen? Det finns ju bussar, tåg, spårvagnar, cyklar, ben att gå med... (och andra som har körkort och som kan köra när det behövs)

Stort lycka till ska du ha! Det blir spännande att följa dina upplevelser här på bloggen :-D

Camabo sa...

Jag tog körkort i oktober, en månad innan vår yngsta föddes. Då var jag 29. Och jag kan varmt rekommendera Engströms trafikskola i Eskilstuna! Där gick jag en intensivkurs och de var helt underbara! Å rätt billiga =)