lördag 13 februari 2010

De däringa engelsmännen

Det finns nog få människor som är lika envisa som engelsmännen. Inte nog med att de envisas med att köra på fel sida av vägen, de vägrar också täta sina hus. Resten av världen har insett att det blir så mycket varmare, torrare och billigare med täta hus men engelsmännen har ingen lust.

De slänger in heltäckningsmattor istället. Oavsett om det är vardagsrum eller badrum som gäller. Sen att det drar så mycket från fönstren att man tror att det är öppet, det spelar ingen roll. Huvudsaken är att det är mjukt under fötterna. Mögel? Spelar ingen roll. Bara det finns en heltäckningsmatta.

Är det dyrt att värma upp ett hus där 75 av värmen drar ut genom enkelglasfönster och otätade springor? Lägg in en heltäckningsmatta så mår du bättre när du ska betala uppvärmningskostnaderna. Jajamänsan. Heltäckningsmattor skyddar även mot skilsmässor, gallsten och synfel. När jag kommer hem ska jag lägga in heltäckningsmattor i alla rum. Även klädkammaren. Allt annat vore ju underutvecklat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

I Inverness i Skottland bor Mrs Doubtfire, hon och hennes man den pensionerade polisen har en Bed & breakfast. Alla rum är färgkodade in absurdum och i det lilla badrummet, det pistagegröna, har den härliga heltäckningsmattan fått sällskap av tre andra bjärt gröna mattor ovanpå...
Kul att du bloggar från världen utanför!

Anonym sa...

jag håller fullständigt med dig Maria! Min Sambo kommer från england och jag slutar aldrig förvånas över hur korkade system dom har, och så ska London vara en MORDERN stad! ok att inte ALLA hus har dålig isolering osv. men fan 85% lär ju vara precis som du säger... och heltäckningsmatta i badrummen fattar jag inte heller, mögel problem har de defenitivt. Det blåser rätt igenom fönster och dörrar och man kan se på fönstren hur det drar då det alltid är fukt på rutorna...errrrm!!! Det känns som att resa bakåt i tiden, visst att det är fint i vissa delar av england men när det gäller att bo där... NEJ TACK, jag bor helst i Sverige om jag ska vara ärlig.

Ewa sa...

Draget motverkar mögel och heltäckningsmattan motverkar kylan. De gillar när det som inte funkar funkar ändå.

lina sa...

kom och tänka på nån gammal reklam av det här inlägget, typ "det är ingen heltäckningsmatta, det är mögel, mögel, mögel" undra vad den reklamen handlade om.

Malin J sa...

Sedan är det ju stört omöjligt att hålla en heltäckningsmatta ren. Jag minns min morfars hus. De hade en knallorange heltäckningsmatta i tv rummet och en scharlakans röd i sovrummet.
Dessutom hade de en hund som fällde päls. Det stank...Jävlar vad det stank hund. Och utspilld öl och fan vet vad. Jag såg morfar våt dammsuga dessa mattor flera gånger. Det hjälpte fan inte. Vidrigt ohälsosamt. Äckligt.
Aldrig i livet att det kommer in en sådan i mitt hem.
Så, nu har jag avreagerat mig. Hoppas att du har det bra i England och att du får shoppa loss lite.