tisdag 9 oktober 2012

När fint blir fel

För några veckor sen fick Charles själv följa med och handla nya kläder till sig själv. Allt var nämligen "tjåkigt" eller till och med "fett tjåkigt" och ingenting dög att ta på sig på morgonen och stressen lade sig varje morgon som ett kvävande täcke över både mig och Björn.

Och Charles valde och valde och valde i affären och vi kom hem fullastade i en orgie av rosa, röda, glittriga, randiga och mjuka kläder. För det är det han gillar, det är det han tycker är allra finast.

Och för ett tag fick vi en kort andningspaus om morgnarna. För plötsligt klädde han glatt på sig sina spiderman- eller Hello Kitty-strumpbyxor och sin Mimmi-tröja och ingenting var "tjåkigt" utan bara mjukt, bekvämt, rosa och lite glittrigt.

Tills i morse. När han berättade att de kläderna är "tjejkläder". Att han är kille och därför inte tycker om dem. Att han BARA gillar Spiderman och Batman och Ben Ten och poliser. För han är kille. För så säger de stora barnen på dagis att det är. Och Charles vill ju så klart vara kille, det vet han ju att han är och då måste han ju alltså tycka om de där "killsakerna". Bara. Och inga "tjejsaker".

"Och mamma, så tycker jag inte om hjärtan heller."

Och jag... Jag blir inte ens arg. Bara så oändligt ledsen över att alla dessa små poliser talat om för min älskade fina treåring att allting han tycker är fint, är fel. För honom. Och det gör så ont i hjärtat på mig när jag tänker på hur han måste ha grubblat över det här, och hur dum han säkert kände sig när han insåg att han var "fel".

Så nu börjar det långa långa arbetet med att vända allt det här rätt igen. För det ska jag banne mig försöka göra.

Fortsättning följer.


39 kommentarer:

Finnpajsaren sa...

Men åh... lilla söta Charles. Vafan, klart han ska ha det han gillar. Vad arg jag blir! Veran fick gröna överdragsbrallor, som hon tyckte var jättefina. Men tror du inte det var en killfärg plötsligt? Nu har hon de ändå, med en rosa jacka till gick det bra... :(

Cecilie sa...

Blir også så sinna!! Men jeg tror at om noen kan snu dette er det deg. Lille søte Charles. :-)

Anonym sa...

Alltså, jag brukar inte kommentera, men nu blir jag så ledsen och arg att jag måste. För det är så himla fel när de godaste värderingarna och intentionerna grusas av gamla upprätthållna skitnormer som ingen eg. blir glad åt. När andra föräldrars åsikter indirekt påverkar ens egna barn, som man kämpar för att ge en vettig öppen inställning till människors olikheter. Usch! Följer fortsättningen med spänning. Och stort heja och hurra till dig! Du är så bra!

Kay sa...

Tyvärr ingen klokskap att ge, men tänkte att ett hejarop till dig kanske kan behövas mornar när det numera ska kämpas med tjåkigt och tjejigt. Du tänker så bra tycker jag!

Mathilda sa...

Så tråkigt, sånt här gör mig riktigt ledsen. Att man inte bara kan få ha på sig det som gör en glad.

Anonym sa...

Fy bubblan vad trist! Klart han ska få ha på sig det han gillar. Hoppas du klurar ut en smart lösning, kan någon så är det nog du! Heja dig och heja Charles!

Anonym sa...

Åhhh...lilla Charles, gör ont i hjärtat när man läser det här. Klart man ska få ha på sig vad man vill!!!!

anydaynow sa...

Kan bara hålla med föregående kommentarer, fy sjutton vad tråkigt. Klart han ska ha de kläder han egentligen tycker är allra finast! Heja Charles!

Charles gudmor sa...

Men jag blir så trött! Jag blir så ledsen att jag inte ens vet vad jag ska skriva. Bajssamhälle. Skitnormer.

Unknown sa...

Usch, blir också ledsen när jag läser detta. Jag förstår inte varför det finns en sån enorm skillnad på barnkläder och inte heller varför småkillarnas kläder görs i så tråkiga färger - håller med Charles där, inga roliga färger alls.

Anonym sa...

Men, så tråkigt!

Fast det måste inte alltid vara så. Jag hade en kille på dagis som älskade rosa. Han var ett av de äldre barnen, hade gott självförtroende och var en bra kompis. Och ingen yttrade någonsin ett ord om att rosa skulle vara en tjejfärg.


Så ibland kan det räcka med att ett enda barn går mot strömmen. Det är lite hoppingivande i alla fall.

emster sa...

Börjar fan grina. Jävla samhälle.

Ewa sa...

Men faaan! Man blir ju vansinnig! :'(

Singelmamman sa...

Och vad fan tänker de föräldrar som cementerar dessa idéer hos sina barn? Även vuxna män bär ju rosa skjortor och röda byxor idag. Varför lär föräldrar sina barn annat?
Fy fabian så sorgligt! Men ge inte upp!

Annika sa...

Så jävla jävla trist... Säger som gudmorsan, skitnormer..!

Lotta sa...

Men fy vad trakigt! Honnas du lyckas fa honom att vaga ha pa sig sina nya fina kläder! Kanske kan du övertala Björn att ha pa sig rosa skjortor/tröjor för att visa att det är ok. Du maste prata med fröknarna padagis ocksa. De kanske kan sitta ner med barnen och prata om hur de tycker om färger och varför. Fa dem att diskutera saken. Om det gäller de äldre barnen sa kan man ju fa dem att tänka till VARFÖR de tycker att vissa färger är "kill"eller "tjej" färger. Lycka till!

ByTanten sa...

Brukar inte kommentera, men det här är ju så sorgligt att jag inte kan låta bli.
Det här är skräcken, Skräcken, alltså här hemma. Att min kloka, omtänksamma, funderande unge inte ska "få" ha på sig det han älskar mest - enbart för att det inte stämmer överens med gamla trista normer som folk (föräldrar dessutom) upprätthåller utan en enda tanke på konsekvenserna.
Jag håller med Lotta, se om inte pedagogerna kan hjälpa till och ta upp det på förskolan. Där ska ju alla barn kunna få vara sig själva och må bra. Det här måste ju falla under den kategorin, eller hur?

Hejja Charles, hoppas du och din familj orkar gilla det ni känner för länge än!

Lisa sa...

Har tänkt på detta cirka hela natten nu. ÄR SÅ HIMLA UPPRÖRD OCH GRÅTFÄRDIG!!! Och också livrädd för när det ska hända min 3,5-åring. Skräcken.

Vad säger du till honom för att vända? Kan du inte blogga om det? Jag är så nervös över att jag inte ska komma på några argument som biter när jag väl sitter där sen.

"Dom har fel!!!" känns ju lite... tunt.

David sa...

Du kan väl hälsa Charles att jag är en jättestor kille (mycket större än de på förskolan) som tycker att man kan ha precis de kläderna man gillar. Vår dotter är bara 2 och vi klär henne så färgglatt vi kan, särskillt jag som blandar väldigt fritt :) Jag hoppas så att hon kommer vilja ha sina "killkläder" även i framtiden fast "Prinsessorna" på förskolan tycker rosa är det enda rätta. Som trogen läsare vet jag att du har tillräckligt med kraft i dig för att orka dra i detta så länge som det behövs.

Anonym sa...

Nej, usch vad ledsen jag blir.
Rosa, blingbling och glitter är något alla ungar älskar oavsett kön.
Att vid så unga år få höra att man inte duger är som hjärtskärande fel!

Johanna sa...

Men fy fan, blev så otroligt ledsen av det här inlägget. Där kom lille C liksom, jätteglad med nya fina kläder, och blev helt tillplattad för att folk är idioter. Alltså inte barnen då, men deras föräldrar (antar jag) som måste ha cementerat dessa värderingar hos sina barn.

Alltså! Blir så jävla uppgiven.

Anonym sa...

Ouch. Fick ont i magen av det här.

Min pojke är 7år nu och har alltid gillat rosa, rött och lila. Precis som någon kommenterade tidigare har han varit en stark, omtyckt påhittig kille så har han alltid valt det han tyckte var snyggast. Och då har det liksom varit "ok". Ingen som skulle rätta honom.

En gång var det en pojke som frågade varför han hade en rosa tröja på sig då detta var en tjejfärg. Min son tittade frågande på mig och jag svarade "-det är bara de riktigt coola killarna som har rosa".
Kanske inte så PK.

Kanske Charles har nån han ser upp till som ni kan använda som inspiration?

// Jenny

Saralito sa...

Usch vad ledsen jag blir. Klart att pojken ska få ha på sig det han tycker är fint utan att någon annan ska ha åsikter om det. Ketchupmamman skriver mycket om sådant här, hennes son är en riktig förebild. Kolla hos henne tycker jag :)

Malin J sa...

Först lipsylen och nu det här! Nu får du gå vidare till pedagogernas chefer, för det är uppenbart att det finns stora brister i pedagogernas kompetens när det förekommer mobbing som inte åtgärdas.Det är skandal att det ens har uppkommit. De ska arbeta förebyggande näe det gäller något så självklart som att alla får tycka om olika saker/färger osv. Sinnesjukt att situtionen ens uppstått. Stackars , stackars barn!

mikebike sa...

Usch! Blir både trött och ledsen av detta. Hatar alla dessa stämplar och att saker fan aldrig förändras. minns när jag själv var lite noch fick ett par allvädersstövlar som var hur varma och sköna som helst. snygga med - ända tills jag kom till skolan och en kille i klassen sa att du har tjejstövlar. sedan retade alla mig hela dagen och jag ville aldrig mer ha de där stövlarna. Sånt sätter sig. Så jävla dumt. Svårt att bara skita i i den åldern också.

inte skyldig sa...

Så himla sorgligt att det måste vara så i vissas ögon. Stackare. Heja dig och Charles.

Johansson sa...

Barn är som kristdemokrater - Konservativa värderingar, rädda för förändring och värnar om kärnfamiljen...:)

jenny sa...

Åhh mitt hjärta brister.

Lina sa...

Fy fan vad arg jag blir! Jag får dagligen tala om för mina pojkar att de som sa att prinsesstatueringarna är dör tjejer, eller det lila regnstället är för tjejer, vet ingenting än och det är mest synd om dem som inte vågar ha på sig de fina färgglada kläderna! Och var är förskolepersonalen i detta undrar jag?!

Anonym sa...

Känner igen känslan, fast för två år sedan var det min treåriga tjej som från att ha älskat Spiderman inte gjorde det längre...
Så himla ledsamt och trist!

Conny sa...

Min treårige kille älskar vitt, fart och framför allt josa. Som tur är kanske är han bland de största på dagis och ingen polis har ännu sagt till honom att han har tjejkläder eller cyklar på en rosa tjejcykel heller. Jag hoppas verkligen det fortsätter så.

Lycka till och hoppas du kan vända situationen!

sandralinnea sa...

Jag blev så glad, så glad när jag läste om rosa och glitter och glädje i påklädning och så ledsen när jag läste fortsättningen. Jag har inga barn, men jag ska förhoppningsvis få det en dag. Och bli lärare. Och det här är något jag verkligen vill sätta högt på agendan. Hoppas sju-, åtta- och nioåringarna inte hunnit bli så hjärntvättade att det är för sent att ändra på det bara... Heja dig, jag hoppas du lyckas!

Sofia sa...

Åh, har samma problem här. Liten metrosexuell och mjuk fyraåring med storasystrar och tjejbästis säger plötsligt att han inte kan leka med tjejer för "tjejer är inte lika smarta som killar, säger Albin". Nu har Albin också sagt att man måste ha ett dödskallerum. Jävla tjat om döskallar varje dag nu. Jag har spänt ögonen i förisfröknarna och bett dem ta tag i diskussionerna på sitt håll, så tar jag fortsat men lite hårdare tag i det från mitt. Heja Charles!

Mari sa...

Jag blir så arg och ledsen när jag läser det här. Vår femåriga son älskar rosa och har till och med en klänning hängande i garderoben. Han är ännu naiv och har inte mötts av (vad jag vet) några negativa kommentarer om sina färgval. Ett av hans favoritplagg är ett par rosa snickarbyxor, införskaffade på nån knalle. Han grät blod när han växte ur första paret och jag hoppas innerligt att han önskar nya så fort han växer ur de nuvarande. Om man ska lägga en värdering i det hela så klär han dessutom väldigt bra i rosa.

pop my heart. sa...

Alltså, näeh! Vad ledsen jag blir på sånt här. Varför kan inte barn bara få ha på sig sånt de gillar utan att en (stor eller liten) polis ska benämna det som kill- eller tjejgrej? Detta samhälle alltså!

Roblin sa...

Fy så sorgligt!

Varför kan man inte få tycka som man själv vill. Varför ska alla vara som alla andra? Alla andra som egentligen inte alls är så lika, men som bara är det för att slippa känna sig utanför. Eller annorlunda.
Eller jag vet inte.

Det är i vilket fall som helst sorgligt och jag hoppas att du tar med dig det här tillbaka till förskolan och talar om det för pedagogerna på avdelningen och förskolechefen och jag hoppas så innerligt av hela mitt hjärta att de tar det på allvar och försöker jobba än mer aktivt med att lära barnen att annorlunda är bra - och att man ska följa sitt eget hjärta och inte pådyvla andra sin uppfattning...

Tudorienne sa...

Men herregud, en treåring! Fasen vad ledsamt! Önskar dig och honom all lycka med detta, hoppas att ni vänder det.

Unknown sa...

Jag säger som de andra: gå till personalen! Det där är helt oacceptabelt! Det finns en läroplan at följa och tydligt är att de inte jobbar tillräckligt med genusfrågor. Heja dig!/mamma till 4-åring (pojk) som älskar rosa, lila och klänning

Nina sa...

Å, man blir ju så trött och ledsen av att höra sånt här. Tyvärr är det ju varken första eller sista gången. Min 1,5 åring ska snart börja på förskola och jag grubblar som en tok på hur man på bästa sätt ska förebygga det. Lycka till och kämpa på! Jag tror att det går. Det måste det bara göra.