torsdag 4 februari 2010

Om apoteket

Jag hatar att behöva gå till apoteket. Jag hatar verkligen apoteket. Av någon anledning jobbar det bara inkompetenta kundhatande oserviceminded människor där. Idag tog det dem lite drygt 50 minuter från det att jag kom in där att ge mig min medicin. Och då var det kanske sex personer där innan. Det är ju rimligt, verkligen.

Det värsta är deras blick när man kommer in. Efter en stund tittar de upp lite slött från deras datorer och så ser man hur de automatiskt avfärdar en: "Här sitter jag med min fåniga utbildning om mediciner och så kommer du in, och du kan ingenting om sånt. Möjligen att man inte ska dricka och äta alvedon samtidigt, men absolut inte mer än så. Din medicinanalfabet. Och jag har ingen lust alls att hjälpa dig, jag vill hellre sitta och hälla ut de här små pillren ur burken här om och om igen och räkna dem. Långsamt. Jättelångsamt. Och när jag är klar med det ska jag gå ut och hämta lite kaffe, kanske gå på toaletten och ringa hem till min katt. Sen kanske jag kan komma ut och hjälpa dig. Men du ska inte tro att jag är här för din skull, neheru. Du ska vara glad över att jag hjälper dig idag, det ska du veta lilla gumman."

Jag vet inte varför det är så här, varför de inte begriper att de faktiskt jobbar inom ett serviceyrke. Men den dagen jag tar makten ska jag avskaffa apoteket och sparka alla Britt-Marie, Rolf och andra sega apotekare. Medicin kan man köpa på plattan eller internet. Man får inte vara en bakåtsträvare.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det borde finnas en gillaknapp på inlägg!! Du är klockren!

Mvh Tina

Ewa sa...

Men nääää! Jag tycker apotekare är trevliga. Nä, inte de i Jönköing förresten, men det är ju väldigt få i Jönköping som är trevliga överhuvudtaget, så det kanske inte är så konstigt.

Björn sa...

Nä Jönköping är ett riktigt skithål!

Tänkte bara sa...

Får du ut din medicin samma dag??
Mannen i mitt liv äter ju en hel del mediciner (transplanterad sen tidigare) och det har aldrig hänt att dom har haft alla mediciner inne samtidigt, på 15 år. Det är lång vänte tid, men dom är väldigt trevliga när man väl kommit så långt som till disken.
Man kvistar inte in på apoteket, man planerar besöket.

Anonym sa...

Här i den lilla staden där jag bor är alla på Apoteket trevliga och serviceminded. Kan bero just på att staden är så liten att alla vet vilka alla är och då följdaktligen även var respektive person bor...... Jag menar - vem vill tex ha sin brevlåda trashad bara för att man har ringt hem till katten på arbetstid???
Annars hade vi väl fått arrangera gruppresor till plattan.

Anonym sa...

Men du..apoteket ÄR ju i prinicip avskaffat och privatiserat nu :) Prova Kronans Droghandel (bra namn!) och se om dom är snabbare. Jag vet av erfarenhet (jag är ej apotekare) att Apotekstanterna jobbar sakta i protest mot alla nedskärningar. Hinner dom inte så blir dom fler. Sen hatar dom oss. Men det är ju en annan sak....
Tack för en SJUKT rolig blogg.

//Feg tjuvläsare

Anonym sa...

Det här inlägget påminner mig om mitt apotek besök förra veckan. Jag gick in för att köpa mina P-Piller och det va bara jag där inne och jag fick hjälp direkt, hon hämtar pillren och slår in allt på datorn (en ny kund kommer in) hon lägger paketet med pillren åt sidan efter att ha satt på klistermärkena och säger: "Min kollega kommer alldeles strax och ger dig dina piller", hon lämnar mig och går till en annankassa och tar den andra kunden som just klev innanför dörren... ehh??? Den kunden säger: "Jaha så du tar mig emellan, va bra" - vadå emellan? det fanns lixom ingen emellan från första början, kunde hon inte bara låtit mig få betala och gå därifrån först???! Näe utan där får jag sitta och vänta på en annan apotekare istället... verkar helt orimligt om ni frågar mig, det kallar jag dålig service!

Nattvinge sa...

Nu har jag läst ikapp mig från förra bloggen till nu. Jag kan ju säga att det var tur att jag inte var kissnödig.
Tyvärr är jag varken lika rolig eller lika cynisk som du, så jag kommer rakt ut och säger att så gosiga kinder som din Charles har, har jag bara sett på mina egna guldklimpar när de var i hans ålder...
Ha det gott!

Josefine sa...

Har du dessutom märkt apotekspersonalens extrema leenden? Går i min bekantskapskrets under namnet "apoteksleende". Resultatet av internutbildning med temat kundkontakt månne? Tänk vansinnig Gary Busey. Och innefattar alltså ett spänt blottande av alla jäkla tänder i käften, framskjuten haka och själlösa ögon. Bör ses! Bonus varje gång!

Helena sa...

Håller till fullo med, och hur kan det ta sån tid? Det står en JÄTTELÅNG kö och väntar att betala.. och samtidigt går det omkring 3 tanter och flanerar planlöst bland hyllorna och man står där och morrar och tittar på de två obemannade kassorna!! ARRGGH... :-)

Kul blogg förresten, hittade hit förra veckan :-)

Björn sa...

Kronans droghandel är ju den organisation som köper in droger till apoteket. Alltså = apoteket.

Nej, uppmuntra de privata initiativen. Vinstintresse leder alltid till bättre service för kunden!

Maria sa...

Tack Tina! :-)

Ewa: Berätta, vilket apotek går du på? Dela med dig! Jag kan åka långt ;-)

Tänkte bara: Alltså, jag är ju amatör när det gäller sånt här. Men min medicin fanns inne, det var inte det som var problemet. Men jag förstår att det kan bli lite komplicerat om man har en beställningslista på flera olika saker som man vill hämta ut samtidigt.

Anonym: Haha! Gruppresor till plattan - det vore något det ;-)

Feg tjuvläsare: Tack själv! Och jag visste väl att de medvetet sölade! Ha!

Goa smulan: hahahahaha, apoteket i ett nötskal! Tanten som betjänade mig igår tog en liten paus för att svara i telefon, det var en dement 90-åring som ringde, så det tog ju sin lilla tid. MIN tid alltså.

Nattvinge: Men visst är de härliga? Jag sitter här hemma varje dag i smyg och gosar med dem, det gäller att skynda sig innan de försvinner.

Josefine: Nej det har jag missat! Var kan jag se detta? Det låter helt klart som ett måste!

Helena: Just det där gör mig galen! när de bara går runt där och skjuter in varor på hyllorna, och vill man fråga något slinker de undan in god tid och gömmer sig tills man hunnit gå.

Josefine sa...

Jag tycker att jag upplever det på de flesta apotek i alla möjliga städer. Bara att kika på! Du känner definitivt igen det när du ser det!

Anonym sa...

Detta fenomen beror på att de inte har fruktkorg i personalrummet på Apoteket - de har valiumbuffé.

Maria sa...

Josefine: Så himla konstigt att jag missat det. Ska vara mycket mer uppmärksam nästa gång!

Sofie: Men åååh, det var alltså apotekare man skulle ha blivit. Vilken löneförmån!