onsdag 3 februari 2010

Små men väldigt användbara uppfostringstips


Hot som fungerar i lydnadssyfte:


  1. Vid middagen: Om inte du kommer och sätter dig vid bordet nu kastar jag din mat!
  2. Vid sängdags: Om inte du städar dina leksaker nu kommer jag att kasta dem!
  3. Vid dagishämtning: Om inte du hjälper till att klä på dig nu går jag hem utan dig!


Hot som dessvärre inte fungerar lika bra:

  1. Om du inte slutar bråka nu säljer jag dig på Blocket!
  2. Om du inte gör som jag säger ringer jag barnavårdsnämnden!

Det sistnämnda hotet är det inte så konstigt att det inte biter, jag vet själv inte riktigt vad barnavårdsnämnden sysslar med - finns det ens något som verkligen heter så? Är det kanske något som Julius borde hota mig med istället när jag inte gör som han säger?

Det första hotet, med Blocket, fungerar dåligt just nu bara för att han inte har någon datorvana. Men det borde räcka med en liten stund framför datorn här nån eftermiddag, efter någon kvart eller så borde han åtminstone kunna googla fram vad Blocket är för något.

9 kommentarer:

Frida sa...

Nej, jag tror det heter att man ringer till Socialen och det är då Julius i första hand som de kommer ta hänsyn till.
Låt mig säga att de tre första alternativen är obehagligt välbekanta. Jag kör dock med varianten att det är jag som ska äta upp deras mat istället, det funkar alltid. Nästan.
Sen brukar vi säga att vi leker med tanken att ge bort leksakerna till andra, "snälla" barn om våra inte städar efter sig ... Tror du att det kan vara skadligt för deras mentala hälsa?

Camabo sa...

Jag brukar inte hota. Jag slår till direkt istället. Man vill ju inte förlora överraskningsmomentet.

Maria sa...

Frida: Mental hälsa? Är det något man måste ta i beaktande som förälder?

Camabo: Haha! Så oerhört professionellt. Jag är imponerad.

Frida sa...

Jag ÄÄÄLSKAR den här bloggen! Där vi ohämmat lever ut vår föräldraångest.

Orsakullan sa...

Jag kör främst med alternativ nr 3. Det fungerar ibland... Det har ju liksom aldrig hänt att jag åkt därifrån utan honom och det har han lärt sig vid det här laget :) Det hindrar dock inte att man fortsätter försöka...

Anonym sa...

Vi har i flera år "hotat" med att sälja vår son (9 år) till IKEA där han skulle få jobba som mattknytare... Vi har slutat med det nu för vi kan inte få honom sluta gråta när vi ska åka en sväng på IKEA... ;)
Du har en toppenrolig blogg!

Anonym sa...

Jag har vid ett tillfälle lämnat vår äldste son, då 2år (numera 13 år)storgråtandes och pekandes på en blå "tramptraktor" i blå plast som han tydligen inte kunde åka hem utan. Han förstod att läget var hopplöst först när jag hade startat bilen och sakta rullade ut från parkeringen.... Några månader senare kom den där förbaskade traktorn in i huset i alla fall då sonen fyllde år och mormor hade hört historien. Tydligen var händelsen traumatisk för han har aldrig efter det vägrat följa med mig.....

Maria sa...

Frida: Föräldraångest är det nya svarta.

Orsakullan: Nej, man försöker och försöker och försöker... Skam den som ger sig.

Anonym: Haha, ja det kan ju ställa till med en hel del problem kan jag tänka mig. Som barnfamilj brukar man ju ha ett par ärenden dit om året liksom. Men barnarbetare är inte fy skam, deras status borde höjas. Så skulle inte barn som din son behöva bli ledsna ;-) Och kul att du gillar min blogg, vad glad jag blir!

Anonym: Nej nej nej, det var inte en traumatisk händelse - det var en lyckad uppfostringsmetod! Good for you! ;-)

Gustav sa...

I tonåren drygade jag ut min kassa ibland med att sitta barnvakt. Min förmåga med barn är att jag alltid lyckas varva upp dem så att det blir bus skratt och stoj i rätt stora mängder.
Och alla ni föräldrar vet ju hur lätt det är att avbryta en bus-lek för pyamas och tandborstning. Men... jag hade ett hemligt vapen jag praktiserade på de tre syskonen.
-Först med pyjamas på får 5 poäng!
ungarna sprang som tokar och bytte om...
-Den som kan borsta tänderna mest under två minuter får 7 poäng!
Och så finalen:
Först i säng får 10 poäng!
Jag vet inte vilka poängen är eller hur man för statistik över vem som får vad men funkade gjorde det.