måndag 27 september 2010

Oväntad kärlek inom fotbollsvärlden

Jag förstår inte tjusningen med fotboll, det gör jag verkligen inte. Och uppenbarligen förstår jag inte riktigt sportkommentatorernas relation med spelarna, men tydligen står de varandra ganska nära. För alldeles nyss hörde jag en av kommentatorerna, i matchen som Björn tittade på, berömma en av spelarna för dennes förspel.

Och det är ju fint att de törs ge varandra såna komplimanger, absolut, men jag förstår inte riktigt vad det har med fotboll att göra. Men så har jag ju aldrig, trots ihärdiga försök, lärt mig offsideregeln heller.

13 kommentarer:

LillaUlle sa...

Åh underbara du! Nu kan jag masa mig till sängs med ett leende på läpparna (fast fortfarande med trötta halvslutna ögon och en extrem längtan efter horrisontal-läge). Ikväll blir det varken förspel, spel eller efterspel för min spelare här hemma (som btw inte alls gillar att titta på sport, konstigt nog).

Chrissan sa...

Den där offsideregeln är knepig.
Den har jag aldrig lärt mig.
Inte ens fast jag är uppväxt bredvid en fotbollsplan.
Men det kanske beror på att min pappa var målvakt?

Knasterfaster sa...

Jag är inte heller det minsta intresserad av fotboll men jag har i alla fall lärt mig att "bortamatch" kan betyda något helt annat än det man tror att det betyder.

Vasterbottning i Texas sa...

UNDERBAR BLOGG! Halkade in har for nagra veckor sedan och nu laser/skrattar jag flitigt. Ar en svensk som bor i Texas sa jag oversatter ofta for min man....han forstar inte alltid poangen/vinken.
Tack for alla goda skratt!

Shamrock sa...

Förspel i fotboll har jag missat helt. Kanske ska titta på en match för att se hur det går till

Trollets mamma sa...

Som singel sedan ungefär sjuhundra år älskar jag fotboll! Det är det närmaste muskulösa män och förspel jag kommer...

Fraggelmorsan sa...

jag förstår offside-regeln ( finally!!) men jag förstår inte poängen med fotboll.
Och förspel? Det har jag prioriterat bort för länge sen!

Anonym sa...

Förspel med Zlatan... Jo, men det skulle kunna funka... /Ulrika

Björn sa...

Angående förspel inom sporten - kolla min länk.

Lotta sa...

Varför ska alla killar JÄMT tjata om den där rackarns offsideregeln? Killar är konstiga...

Björn sa...

Lotta, det är för att vi vill att ni ska vara tysta och gå er väg för vi tittar på fotboll.

Trollets mamma sa...

Björn: Jag vet faktiskt vad offside-reglen innebär. Och inser definitivt poängen med fotboll (utöver att det ger chans till förspel och muskulösa män).Men du håller på ett jämrans knepigt lag, gör du. Tänk om, tänk rätt!

Lotta sa...

Björn, funkar bättre för mig om ni killar är tysta om offsideregeln och ger mig öl istället. Man hamnar lättare på plussidan om man stryker medhårs än mothårs, så att säga... (tips,ge Maria vin och smågodis nästa gång och se vad som händer!)