onsdag 22 september 2010

Jag har för mig att jag hade ett jobb

Charles är just nu inne på sin fjärde sjukvecka. Han har inte varit på dagis sen den 27 augusti. Helt galet. Jag fattar inte ens varför vi fortsätter att betala för hans dagisplats, det är ju inte så att han är där liksom.

Och alla läkare säger hela tiden att det är ok, man kan vara sjuk så här länge. Att han har feber som kommer och går är heeelt normalt, så här är det att ha barn på dagis.

Men är det verkligen det? Är det nån av er som är läkare eller sjuksköterska? Är han normal eller har vi fått ett måndagsexemplar? Är det ens nån idé att behålla honom? Den här veckan är jag hemma alla dagar med dem, för att inte riskera att jag drar hem en massa skit från jobbet. De verkar ju inte vara så motståndskraftiga min barn om vi säger så.

Men på måndag tänker jag slänga in dem på dagis oavsett hur de mår. Bara jag är tillräckligt snabb därifrån så att personalen inte hinner märka att de är sjuka innan jag går så. Sen stänger jag av mobilen. Och så får vi väl se helt enkelt om vi känner för att hämta dem sen eller inte.

13 kommentarer:

Shamrock sa...

Jag är varken läkare eller sjuksköterska. Men jag känner igen det där med sjuka barn under L Å N G tid. Ganska vanligt förekommande

Anonym sa...

Dessväre så är det vanligt. Dagisbacillicus maximus!!
hösten 2008 började min son på dagis..i oktober blev han sjuk. Sen var han sjuk i stortsett hela tiden (lite varierande sjukdomar) till april!
I november fick han en lillasyster, som också fick alla baciller han hade och också var sjuk från dag 1 till April..
Och nu när jag skriver så inser jag att det här inte var någon tröst alls för dig...
Sorry! ;-)

Anonym sa...

Jag inbillar mig att om jag trycker i ungarna extra mycket omega 3 och vitamin D så kommer de vara extremt friska och stå emot dagis baciller!

Knasterfaster sa...

Slå mig gärna med något hårt och skrik mig örat men jag känner INTE igen det där alls. Mina tre söner var inte sjuka särskilt ofta då de gick på dagis. Varje gång svärmor ringde så frågade hon hur vi mådde och nästan varje gång svarade jag "bra" och de kändes aldrig som hon trodde mig. Barn SKA vara sjuka ideligen då de går på dagis tydligen.

Anonym sa...

Ja, jag är sjuksköterska. T o m jobbat på Astrid innan jag utvandrade :-) Jag tycker väl i o f sig att det verkar lite väl långdraget, har han ätit mycket antibiotika? Det slår ju liksom ut inte bara den bakterie som ställer till elände just då, utan även de som man behöver som försvar. Men visst, en del barn är sjuka mycket och länge när de börjar dagis. Inte kul, men inte mycket att göra åt...

Anonym sa...

Ångerveckan är väl över antar jag men hur är det med garantin, när går den ut?

Mika sa...

Antibiotika gör att dom små liven inte har mycket till skydd... men om han inte ätit det så hade jag rytit ifrån ordentligt hos läkaren.

Gustav sa...

Min erfarenhet av långtidssjukskrivna är att de lider av arbetsskygghet av någon anledning. Charles har helt enkelt tappat gnistan för dagis. Han behöver mer omväxling och nya utmaningar i sin vardag, något nytt helt enkelt. Vad tror du om fingerfärg? Helst vattenfast.

Gustav sa...

Hmm, det där lät ju fel. Jag menar inte att långtidssjukskrivna är arbetsskygga. Jag menade att brist på inpiration och glädje på arbetsplatsen lättare kan leda till sjukskrivning.

Maria sa...

Nej fy, jag tänker låtsas som att jag inte har läst era kommentarer! Det är inte alls vanligt med så här mycket baciller, vi kommer bli friska nu - pilutta er!

Och Gustav, klart att du menade det du skrev först. Du är säkert en sån där hemsk borgare också! Egoist!

kryddan sa...

Har ju inte barn själv, men på mina vänner verkar det som att maratonförkylningar inte är helt ovanliga. Dock vet jag att en del har fått göra extra tester som visade att det var någon skit som gick runt runt i familjen, trots att föräldrarna inte var så sjuka. Pencillin till hela högen var tydligen lösningen då.

Grejen var att det tyvärr krävdes en del tjat för att de skulle tas på allvar - ständiga nya akutläkare osv hade ingen lust att ta tag i det hela.

Fia sa...

Alltså även om vi nu kommer fram till att det inte är lönt att behålla honom så kan han ju bli svår att bli av med om du inte har ett friskhetsintyg.

Du kan ju alltid prova sätta ut honom på foder, men då skulle i alla fall jag lägga en slant på att fixa fram fina papper innan, annars kommer ingen att ta honom.

Malin sa...

Hamnade här i din helsköna blogg!!
Underbara inlägg=)