söndag 26 september 2010

Ge mig tips

Barnen har ju ändå varit sjuka rätt mycket på sistone, speciellt Julius som fick ligga inne på sjukhus med syrgas och vätskedropp i två dygn. Så man kan ju tycka att det har varit rätt synd om dem.

Därför tänkte vi unna oss en natt på hotell. Björn och jag alltså, barnen får väl sova hos nån som erbjuder sig (Julius fick ju ändå en liten leksaksbuss för typ 69 spänn häromdagen. Nu är det faktiskt vår tur).

Hursomhelst, vi tänkte åka till nån herrgård ute på landet där man kan äta gott och sen bo i nåt fint och lite lyxigare hotellrum, typ 10-15 mil från Stockholm. Är det nån som har något bra tips?

17 kommentarer:

Jes sa...

Nu är det mamma och pappas tur, apselut. Kolla http://www.yxtaholmsslott.se/ eller bomans i trosa.

Anonym sa...

Nu är det bara ca 6 mil från stockholm men nynäs havsbad och spa är helt fantastiskt vad jag hört!´Vet inte riktigt det exakta namnet på det, men googlar du nynäs havsbad och spa får du säkert upp rätt träff. Ligger ute i nynäshamns lilla skärgård och har massor att erbjuda :)

De Tokiga Brokiga sa...

Jag hade minismekmånad på Södertuna slott utan för Gnesta. Mini därför att lilltjejen var 7 månader och fortfarande ammade när vi gifte oss - så jävla korkad timing! Så the honeymoon fick vänta till hon var 9 månader och fattade det där med mat skapligt. Och så fick vi hålla oss nära. Och vara borta max ett dygn. Där nånstans kom Södertuna in i bilden.
Iaf, underbart ställe, särskilt nu med alla vackra höstfärger! God mat, vacker miljö, fint promenadstråk, nära till Stockholm - bara fördelar (utom priset då, ca 3000 för en weekend, dvs ett dygn).

Lotta sa...

Kolla in gimo herrgård. Är fint och lite lyxigare. Ligger ungefär 13-15 mil från Sthlm. Och runt Gimo finns andra fina bruk och herrgårdar att titta på (som forskmark, lövstabruk och österbybruk)

Jullan sa...

Nu kommer jag inte ihåg riktigt vad det heter men det ligger något slott, visserligen bara utanför Södertälje MEN de har en gigantisk kakbuffé to die for.

I övrigt måste man få unna sig lite granna som förälder.

Greta sa...

Häringe slott skall vara trevligt.
Har dessutom en afternoon thea to die for. Ligger neråt Nynäs

Trollets mamma sa...

Nynäs havsbad kan rekommenderas varmt! Likaså Smådalarö och Häringe - allt åt Haninge/Nynäshamnshållet.
Hmmm... Trosa kan också rekommenderas, bo på stadshotellet och fika på deras underbara konditorier.

(Jag har bara bott på Smådalarö (jag vann vistelsen), men de andra har antingen rekommenderats mig av vänner eller så har jag besökt dem dagtid i tjänsten och ätit deras mat. Njaee... Trosa-konditorierna har jag fikat på alldeles privat, goda kakor var det. Med choklad!)

Tänkte bara sa...

Låter underbart att bara få vara en helg.
Jag tror att sådana små avstickare i livet är mer värt för hela familjen än en lång semester. Önskar dig en skön helg.

Anonym sa...

Trosa eller Nynäs helt klart!/Lotta

Den där Andreas sa...

Thoresta herrgård! Den maten är värld att döda för.

Suzan sa...

Trosa är fantastiskt!

Anonym sa...

Färna Herrgård! Fantastisk mat, mini-spa, charmiga rum, afternoon tea med mängder med kakor och scones, badrock man får ta hem... Visserligen ca 17 mil från Stockholm, men värt resan.

Jessika sa...

Jullan, heter slottet med monsterkakbuffén taxinge, månne?

Fru Edgren sa...

Vi kan ta Julius!

Björn sa...

Fru Edren, han sover nu men kom imorgon så är han all yours! :-)

Maria sa...

Tack snälla rara för alla tips! Ska kolla upp det nån dag när jag inte är så trött att jag inte ser skillnad på ett tangentbord och en termosmugg.

Fisken sa...

Södertuna är rätt nära er, annars är Bohmans i Trosa kanonfint eller om ni orkar åka en timme så är ju Sundbyholm här i Eskilstuna enormt fint! Där spelade de ju in bonde söker fru sist om jag minns rätt. Kanske kan du hitta någon ny med egen traktor? :-)