onsdag 8 september 2010

Måste man verkligen klara uppkörningen?

Eftersom jag numera har ett jobb och inte bara går runt och lökar om dagarna var jag tvungen att byta körskola till en som även riktade sig till vuxna. Den förra hade nämligen bara körlektioner fram till 16.50, och vem hinner hem till det (förutom gymnasieelever)?

Så ikväll var första lektionen, en känna-på-lektion där körläraren skulle avgöra vilken nivå jag ligger på. Och det lät ju jättebra först. "Åh, du har kört mycket du! Det här kommer vi klara av snabbt, du har redan kommit så långt!"

Jaha, tänkte jag, gud vad skönt. Då behöver jag inte sitta här och traggla i maj 2015. Och så frågade jag ungefär hur många lektioner till hon trodde att jag skulle behöva?

"Åh, inte alls många! Svårt att säga exakt så klart, men absolut inte fler än 63!"

(Eventuellt kan hon ha sagt något färre, jag minns faktiskt inte exakt. Jag blev så deprimerad att jag inte riktigt hörde vad hon sa).

14 kommentarer:

MissJoi sa...

haha 63 lektioner.. härligt. Låter billigt!

Carola sa...

bara du inte blir tagen av polisen så går det väl...

Shamrock sa...

Hon sa nog 6 till 3, tror du inte det

Anonym sa...

63? Är de inte kloka! Tur att jag tog körkort för lääääänge sedan. Skulle nog inte få nått nu

Ketchupmamman sa...

"Ja det här bli ju inte dyrt" sa en byggare och lämnade in en offert på 150 000.
Övriga offerter låg på 50 000.

desperat hemmafru sa...

Du kommer att fixa det, jag lovar. Själv kom jag inte till skott förrän jag skulle fylla 40... Då plötsligt bestämde jag mig (av någon outgrundlig anledning, troligtvis en 40-års kris...) och tog det på tre veckor! Kan jag så kan du. Lägg i en högre växel och KÖR! Lycka till!

Singelmamman sa...

Sex till tre. Säg det snabbt så ska du se. (nä jag rimmar sällan eller aldrig frivilligt, det här var ett olycksfall i arbetet)

Dessutom stavar ordverifieringen fel; det heter väl för sjutton birgit och inte brigit?

Ting sa...

Jag tog typ 30 lektioner.
Eventuellt några fler.
Det var ganska deprimerande.
Men det brukar bli ungefär lika många för de flesta.
Upp med hakan nu!
You can do it!

Anonym sa...

Oj du närmar dig min tätposition som jag aldrig trodde någon skulle slå. Jag tror jag tog 70-80 lektioner, a då 750 kr styck (nej jag har aldrig räknat ihop det.
Patetiskt nog kör jag aldrig bil idag så jag hade lika gärna kunnat elda upp pengarna i Almedalen och komma med i Aftonbladet.

Nu var jag riktigt muntert uppmuntrande känner jag!

/Anna

Omentjej sa...

Haha, jag har inte ens varit på körlektion än, fast jag haft lämp i 5½ år... Precis, vad ska man med körkort till? ;)

Anonym sa...

ja, ja men du klarar säkert din första uppkörning galant ska du se. Själv tyckte jag att det var så mysigt/trevligt/kul.. att köra upp så jag gjorde det 3 gånger. Lycka till! / Lotta

Maria sa...

Åååååh gud, jag får ångest bara jag läser era kommentarer. Vill inte tänka på pengar, antal lektioner eller allra minst uppkörning. Jag kommer nog ha lagt ut 20 000 kronor på det där jävla kortet innan allt är klart. Fatta hur långt jag hade kunnat flyga för de pengarna!

Jenny sa...

Men ett körkort är guld värt! Jag älskar att köra bil. Och så får din körlärare sin semestervilla i Provence. Det får du väl ändå unna henne!

Anonym sa...

:-) Men när du har det så kan du komma till NZ och konvertera det enkelt och få körkort i 2!!! länder! Jag fasade i åratal för att ta körkort här, vi har ju vänstertrafik, och var övertygad om att jag skulle få köra upp på grund av det och på grund av lite olika trafikregler. Icke sa Nicke. Teoriprov, skitenkelt, och synprov, sen var det bara att tuta och köra....