lördag 10 juli 2010

Service

Det finns bra ställen och så finns det bra ställen. På Kanaan-badets kiosk tar de inte bara fem spänn för att värma en barnmatsburk - de tar även tio kronor för att man betalar med kort.

Det kallar jag service. I morgon tänkte jag testa hur mycket det kostar att kasta ett glasspapper i papperskorgen utanför. Jag gissar att det landar på någonstans mellan 5 och 15 kronor.

Men det gör mig inget. Jag betalar gärna extra för bra service. Jag menar, att betala med kort till exempel är ju verkligen en superservice. Tänk bara vad mycket ström de där dosorna man knappar in koden på måste dra, det är klart att de måste dra lite extra för att få det att gå runt. Synd att vi inte hade några kontanter med oss idag att dricksa med. Det får det bli bättring med i morgon.

20 kommentarer:

Sockiss sa...

haha, snikna jävlar, på dom bara!

Kia sa...

Eeehrum.

Det är sen den 1 juli OLAGLIGT att ta betalt för att ta betalt med kort.
Det kan du köra ner i halsen på dem. Du kan gott ta en femma för besväret!

Snåla jävlar är det värsta jag vet.

Shamrock sa...

Skulle just informera om att det är olagligt att ta avgift för kortköp, men såg att Kia här ovanför hann före.

Ann sa...

Så himla sniket. Det är ju nästintill ett rån. Polisanmäla kanske ? :)

Anonym sa...

Vad trist med dessa affärsidkare som gör på detta sättet. Kaanan-badet förresten, mina hemtrakter, men det var länge sedan jag var där. Tror dom bytte ägare för ett par år sedan och allt blev till det sämre. Kanske Ängbybadet kunde vara ett alternativ. //Gina

Sockiss sa...

påvisa förresten att det går emot lagen att ta avgift för kortbetalning, den avgiften de får betala för korttransaktionerna genom sin antagligen hyrda babsmaskin är sedan 1:a juli avdragsgill, och då har de inte rätt att ta ut en avgift från sina kunder.

Sockiss sa...

eller så läser jag de andra kommentarerna innan jag skriver samma sak som alla andra och tror att jag var först... *fail*

Anonym sa...

Ett tips är att åka till Ängby-badet istället, klart bättre!!

Maria sa...

På samma tema: men med ett lite petimetrigt tillägg: det är först 1 augusti som det blir olagligt.. http://www.svenskhandel.se/Nyheter-och-press/Nyheter/2010/Extra-avgifter-vid-kortkop-forbjuds-i-ny-lag/

Björn sa...

Från och med 1/8 kommer detta att vara lagstiftat att man inte får at ut en extraavgift vid kortköp. Detta är någon som (i nuläget) regleras enligt följande praxis:


-----

De generella och allmänna reglerna som VISA och Mastercard rättar sig efter är att:

- VISA tycker inte butiker skall ta ut avgift.

- Mastercard tycker butiker kan ta ut avgift om vissa förutsättningar uppfylls, bland annat så måste butiksinnehavaren klart och tydligt ange att en avgift tas ut.

Sockiss sa...

sicken liten messerschmitter den där björn fick vara då! jaja. du äger. färdigt.punkt.hejdå.

Björn sa...

E,
Besserwisser heter det väl ändå?
En Messerschmitt är ett gammalt tyskt militärt flygplan... http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt

Gustav sa...

Jag talade med en innehavare av en tobakshandel en gång om kort och avgift. Det kostade honom 19000 (nittontusen) kronor om året att ha kortautomat. Därpå kom kortavgifter.
Billigast var VISA som tog 3kr per transaktion, Dyrast var vissa typer av Mastercard och American Express där det kunde sluta på 3% av köpesumman.
Så varje gång det kom in en kund och köpte det billigaste paketet cigaretter och betalade med kort gick han back 50öre eller mer.
Jag vet inte hur det fungerar idag, men jag gissar att det fungerar ungefär likadant.
Så det är kortutgivarna vi ska vara arga på, inte handlarna. Som handlare skulle jag bli skitsur om en kund kom in med "fel" sorts kreditkort och jag får betala 3% i avgift för dennes köp. Då skulle jag hänvisa denne till närmsta bankomat istället.

Maria sa...

Alltså, det är klart att kioskerna inte ska behöva betala avgifter till kortföretagen för att vi väljer att betala med deras kort (som vi för övrigt redan har betalat för att få ha), men jag köper inte att 10 spänn är vad som behövs för att täcka upp det för dem. Snikna jävlar som sagt.

Ängbybadet har jag aldrig varit på -är det lika barnvänligt? För i löööv Kanaan just för att det är så bra när man har barn.

Anonym sa...

Ängby-badet är bättre!! Det är uppdelat i två delar men båda är lika bra. Åk dit istället.

Anonym sa...

Det finns flera bad i närheten av Kaanan. Maltesholmsbadet, Solviksbadet m fl. Ängbybadet är annars mkt bra. Från någon som varken har solbadat eller badat i sjön sedan -93. //Gina

Maria sa...

Livet innan liten: Ja, det får vi nog undersöka någon dag. Varför är det bättre? Tack för tipset!

Gina: Är du galen? Varför badar du inte?

Anonym sa...

Ha, ha - var bara tvungen att kommentera igen. Enligt egen utsago är jag inte galen ;-). Det är jag som är en tragisk typ utan barn men med hund och ett par katter. Antalet katter övergår inte kvadratmeterytan (minns du ditt tidigare inlägg?). Om jag skulle bada så ökar vattenståndet något så oerhört att kvällstidningarna kommer att skriva om det resten av sommaren. Har fått några extrakilon som stör mig så oerhört så därför finner du mig inte på Kaanan trots att jag bor relativt nära. Och ja, det finns vassdungar jag skulle kunna stå i ;-). Ha det gott i värmen, hälsar Gina

Maria sa...

Gina: jo, jag minns nog dina katter. Och så länge de inte överskrider kvadratmeterytan är det väl hyfsat ok antar jag. Och det skulle ju vara asfräckt om du kom och gjorde svallvågor/ökade vattenbeståndet - du kanske kunde ta betalt för det?

Anonym sa...

Ja det vore förstås något om man fick betalt. Fast nu har jag inte ngn registrerad firma eller F-skattebevis och Skattemyndigheten ska ju också ha sitt så i slutändan blir det ju inte så mycket förtjänst att agera vågmaskin. Det blir nog svårt att konkurrera med Sydpoolen i Södertälje ;-). Jag ska nog i plurret i år för jag håller på att försmäkta. Det finns en liten enskild badplats strax innan man kommer till Kaanan, precis vid båtplatsen till vänster om infarten till skyttebanan. Där tänkte jag ta mitt premiärdopp i år bara inte det smala nudisten med stråhatt är där, han ser ut som en golvlampa. Hälsningar Gina