fredag 30 april 2010

Till Julius

Sådärja. Det tog exakt 2 år, 10 månader och 19 dagar innan det kom.

"Mamma, jag vill ha ett husdjur. Jag önskar mig en hund".

Käre son. Du kommer aldrig nånsin att få ett husdjur. Inte ens en endaste liten vandrande pinne (i den här familjen dödar vi insekter, inte föder upp dem). Och din pappas pälsdjursallergi är bara en bortförklaring - även om det är det vi kommer hävda är anledningen. Vi kommer inte ens vara hund-, katt- eller marsvinsvakter. Möjligtvis att du kanske kommer få ha en bild av nån liten dreglande hundvalp på datorn, men det är allt. We don´t do animals.

Sånt är livet. Jag ville bli balettdansös när jag var liten, men inte fick jag bli det. Och jag är bara lite bitter över det (mest när jag ser mig själv i spegeln), du kommer nog ha betydligt fler saker än det här att ta upp med din terapeut när du blir stor.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Va fasen! jag har tre katter!! vad säger det om mig då?
/ensamma, gamla tanten :D

Anonym sa...

I USA fanns det på 80-talet "Petstones" att köpa. Alltså en liten (eller stor) sten som man kunde kela med och ta ut på promenader. Kan du inte hitta någon gråsten utanför huset? Annacarin

Okki sa...

Säger bara... vänta du.
Så sa jag oxå när barnen var små.
Och vi har haft ... låt se
3 kaniner och 2 hamstrar.

Trevlig valborg btw
Okki

Ting sa...

Ni har husdjur inom ett år.

Trollets mamma sa...

Helt rätt! Det är besvikelserna som härdar. Och vad ska barnen annars ta upp på terapisoffan? Tänk bara vilken avslöjande roman Julius kan skriva om så där 40 år - se bara till att du tecknat ett avtal om att hälften av inkomsterna från den ska gå till dig. Det är ju tack vare din kärva uppfostran han kunnat skriva boken!

Maria sa...

Tant Björn: Ju äldre desto fler katter...

Annacarin: Låter som ett förslag helt i min prisklass.

Okki: Tack! Men jag lovar och svär, här kommer inga husdjur innan för dörrarna.

Ting: NÄ! Och Björn är faktiskt allergisk på riktigt. Även om det inte är det som är anledningen egentligen.

Trollets mamma: ojojojojoj, jag ska tjäna storkovan på den boken! Bäst att börja skissa på ett kontrakt redan nu.