onsdag 21 april 2010

Förstår ni?



Ärligt talat, vad betyder de här siffrorna? Jag har ringt vårdcentralen där jag lämnade blodprovet, frågat på apoteket och till och med frågat den mest allergiska människan jag nånsin har träffat. Men ingen vet. Hur mycket är 24? Kommer jag bara nysa lätt om jag råkar snorta in ett björklöv eller två i näsan eller kommer jag hamna i koma när björkarna börjar slå ut? Måste jag börja poppa allergitabletter som en femåring vräker i sig lösgodis när han är obevakad vid godishyllan på Ica? Eller räcker det kanske med att inte just snorta björklöv?

Snälla, hjälp mig. Jag är lätt autistisk och måste veta.

11 kommentarer:

tant björn sa...

Ja det är kört för din del nu.
nä, skojsar bara, ta ett piller och snusa på du bara.
Men de måste väl för sjutton ha kunskapen på vårdcentralen??

Singelmamman sa...

Va vet verkligen inte vårdcentralen? Skämmigt av dem. Jag har ingen aning. Själv kan jag snorta en hel björk utan att snörvla ett dugg.

Jonna sa...

Äh, pollenallergi finns inte på riktigt.

Knasterfaster sa...

Nej jag förstår inte men enhet KUL det låter ju i alla fall som något positivt så då är det nog inte något negativt besked ang. allergier du har fått i alla fall!

Trollets mamma sa...

Jag kan bara svara på en enda fråga av dina (fast jag tror att 24 betyder så där litet mer än bara pyttelitet - glasklart eller hur?)
Men vem som uppfann allergin vet jag!
För många år sedan arbetade min mor natt på det som då hette långvården, mest med ganska rejält dementa patienter. En natt, när hon inte arbetade, hade en gammal man legat och ropat på "syster", men det var aldrig rätt person som kom in.
Personalen frågade förstås vem det var han ville prata med, varvid den gamle svarade:
"Ho som... Ho som... Ho som uppfann allergin!"

Så skyll på mor min, det gör jag. ;-)

Sockiss sa...

jag gillar att det var enhet "kul"... det måste ju betyda att vad det än är, så kommer du få knark för besvären, å då blir ju allt kul. eller?

Malin J sa...

Inte den blekaste vad de menar med 24. Men i ett tidigare inlägg så stod det att de rekomenderade antihistamin VB. Det betyder att du ska ta allergimedicin vid behov.
Jag använder Kestin (tabletter).Jag tar en om dagen eftersom jag har mycket ont av pollen. De dagar som det är mycket höga halter i luften så kan jag ta en tablett extra. Kestin är den enda allergitabletten som du kan dubbla dosen på. Ibland räcker inte det utan jag måste ta ögondroppar och nässpray med.(Men jag är som sagt riktigt jävla überallergisk)

Jag tror det räcker med en tablett om dagen för dig, men fråga på apoteket igen. Om personen du frågar säger att han/hon inte vet så be att få prata med någon som faktiskt slutfört sin ubildning för de SKA kunna detta.
Hoppas att jag var till någon hjälp.

Finnpajsaren sa...

24 träd går bra, men helst inte fler.
Så.

pernilla sa...

Vi fick ett brev på posten med besked om att sonen var allergisk mot nötter på nivå 6, med bifogat e-recept på anapen, betapred och clarityn. Ingen aning hur man använder anapen eller liknande akutmedicin. Då blir man lite nervös...

Så 24, ja vad ska man säga....men det kanske är en annan skala

Anonym sa...

Kika in här: http://www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____38608.aspx

Sedan bör du nog köpa hem lite Tavegyl eller dyl. Blir det jobbigt med Björkpollen så sök upp din Dr på VC.

/Karin

Maria sa...

Tant Björn: Nej, tydligen var det ingen kunskap de tyckte var viktig där. Mycket märkligt.

Singelmamman: Good for you! Kan du kanske gå före mig sen varje gång jag är ute och effektivt andas in alla pollen innan de når mig? Som ett filter liksom?

Jonna: Nej jag vet, allergi är för töntar som inte vågar stå för att de bara är lata.

Knasterfaster: Haha! Ja så kanske jag borde se på det.

Trollets mamma: Hahahaha! Vad roligt! Skulle han skälla ut henne måntro? ;-)

E: Sant. Knark är alltid roligt.

Malin: Det var just Kestin jag köpte. Jag tar en tablett om dagen nu så får vi se helt enkelt.

Finnpajsaren: I see, så logiskt. Att jag inte fattade det själv!

Pernilla: Åh vad arg jag blir när jag läser det där! Det var likdant när Julius fick sin äggallergi konstaterad. Vi fick inte ens träffa en läkare. Det är så fruktansvärt dåligt, det måste de väl fatta att vanliga lekmän inte kan tolka de där siffrorna och fatta bra beslut grundade på dem? Kräv att få träffa en läkare personligen som förklarar resultaten med er och berättar ordentligt vad det innebär och hur ni ska använda medicinen. Var bor ni? Om ni bor i Sthlm kan jag rekommendera en läkare.

Karin: I love you! Vilken bra länk! Fast jag måste erkänna att det var mycket jag inte riktigt förstod när jag läste det tidigare idag. Kan ha varit för att jag hade fet migrän, kan ha varit för att det var på läkarspråk. Eller en kombination kanske. Men det var en skala där iaf!