torsdag 5 maj 2011

Lite hjälp tack

En kompis till mig undrar om ni har några bra tips på doppresenter. Alltså, det är inte jag som undrar. Jag har naturligtvis redan köpt present till dopet jag ska gå på på lördag. Speciellt eftersom jag är gudmor till barnet i fråga. Sånt kan man liksom inte vänta med tills dagen innan. Jag skulle aldrig skjuta upp en sån grej.

Men min kompis undrar som sagt. Och det får gärna vara tips på bra doppresenter från en gudförälder, och det måste gå att köpas i vanlig affär, inte från internet (tar för lång tid). Återigen, det är alltså min kompis (och vi behöver inte gå in på vem det är) som undrar.

31 kommentarer:

KarinL sa...

Det är klurigt det där. Silverskedar och halsband och kläder och böcker och pussel brukar det ju bli en del, så det hoppar jag helst över. En lite extra påkostad och fin nalle kan bli en bra kompis i många år, det tycker jag är en fin present. Fast min bästa doppresent var till min gudson, för sju år sedan. Åt honom startade jag ett fondsparande, och där sätter jag in 100:- i månaden tills han fyller 18. Tanken är att det ska vara till körkortet eller en resa eller något, men han får bestämma själv.

Anonym sa...

Kanske en berlock, alltså ett "hänge" för en halskedja (passar kanske bäst till en flicka men beror ju på hur konservativ man är).
Klassiska barnböcker är alltid poppis (typ elsa beskow).
Silverskedar eller en liten guldsked (fick jag av min gudmor), silverljusstake (en sån som man kan spara och ha dopljuset i sen)

inte skyldig sa...

Du är ju för rolig. Och det är allt jag har att säga om den saken.

Potatishäxan sa...

En bok tycker jag med! En rejäl klump av nåt slag som man kan skriva en fin dedikation i. Typ en samlingsvolym om Narnia som vi önskade oss faktiskt när Ärtan döptes och när hon är tio kan hon nog börja läsa den.
Eller denna - http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9129659019
Går säkert att shoppa på stan. Den har vi läst sönder och Ärtan gillar fortfarande att läsa i den. Eller del 2: http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9129661455

Det är presenter som varar! Fast fondsparande är ju bäst. Men rätt dyrt om man ska hålla på i 18 år =)

Nina sa...

Jag brukar köpa böcker till dop... min skattkammare är ju jättefina... men om det är gudförälderpresent så vill man kanske ge något mer...min guddotters lillasyster fick en diamant i present av sina gudföräldrar, sedan har de gett henne mer diamanter och guld så när hon konfirmeras ska de göra ett smycke till henne... han är formgivare så det kanske föll sig naturligt, men jag tycker ändå det är en rolig grej! Silverbestick är också en bra grej, tråkigt att få när man blir äldre, men galet roligt att ha när man blir gammal! Och det sparar väldigt massa bekymmer vad gäller presentfunderingar framöver!

Anonym sa...

Böcker, vilket flera redan sagt. En fin barnservis, bla "Trafik" från Rörstrand som är designad av Karin Mannerstål.http://www.designonline.se/Products/sek1/Trademark/Rorstrand/993/Trafik+barnservis

Anna sa...

Vänta med att köpa present tills du vet om hela familjen ligger i magsjuka på lördag...

Fraggelmorsan sa...

OM jag nånsin får bli gudmor så har jag den klockrena presenten redan planerad: Köp en snygg ram, sätt ett fint papper i bakgrunden - finns ju massor av coola scrapbookingpapper- och klistra/bind fast en nyckel till ert hem, mitt på. Så vet gudbarnet att det alltid är välkommet hem till er! Symboliskt och enkelt! Kan du hälsa din kompis....

Anna sa...

Min guddotter fick av sin gudfar en häftig grej när hon döptes. Han gav ett paket som hon inte får öppna förrän hon fyller 15, om ett år alltså. Ingen vet vad som finns i.

Din kompis kan ju göra något liknande men istället för att lägga något av värde i paketet så kan där finnas ett meddelande om var presenten kan hämtas om si sådär en femton år. Då har din vän lång betänketid och dessutom är det ju mycket roligare att ge paket till någon som fattar nåt. Bäbisar har ju liksom ingen känsla för god smak och kvalité. Fast det har inte tonåringar för den delen heller. Vänta tills barnet fyller tjugo. Eller tretti.

Julia sa...

Munspel!

Lippe sa...

Skitsvårt ju! Något som jag fortfarande tycker om är porslinet mina grabbar fick. Det använde jag länge och de älskade sina tallrikar och muggar!
Ett fint täcke kan ju användas nu till barnet och senare till katten!

Anonym sa...

Hej på dig! Angående din "vän" så skulle hon kunna göra ett eget scrapping kort och på det ett mycke tex ett armband som dekor. Personligt och enligt mig en kul och annorlunda present.

Anonym sa...

Min dotter fick ett band av Astrid Lindgren-böcker av sin gudfar. Det tyckte jag var en toppenpresent! Finns att köpa på typ Åhléns tror jag...

Anna i Mossahus =) sa...

Sist vi köpte doppresent köpte vi ett sett där man kan måla av hand och fotavtryck på Panduro =) Annars ett halsband/armband med nåt personligt ingraverat...

LillaUlle sa...

Ett band av Astrid Lindgren-böcker tycker jag var ett bra förslag, eller en sparbössa i silver (finns i alla möjliga former:ankor, nallar, bilar, tåg, gunghästar) med lite tior i.

Lilian sa...

Min son fick en gungelefant m sitt namn skrivet på ena meden samt dopdatum. Den e från jabadabado. kanske finns en återförsäljare i den stora staden??

Lilian sa...

O jag glömde, av sin andra fadder får han 50kr i mån insatt på hans sparkonto tills han fyller 18 :)

Anonym sa...

En snajdig sparbössa med/utan rena skära kontanter.

Anonym sa...

Ett pensionssparande.
Det är aldrig för tidigt att börja och som Sverige ser ut idag kommer det att gå åt.

Kristin sa...

Jag har gett bort en handmålad "titta-mamma-vad-lång-jag-blivit"-mät-tavla. Du vet en sån som man ritar på varje gång man mäter ungen för att se hur mycket han/hon växer. Himla populärt! Hälsa kompisen! ;)

Anonym sa...

Min dotter fick ett par pyttesmå rosa timbaland skor...det tyckte jag var både kul och orginellt:)
Kram
Jessica

Sonja sa...

Rulla ett vaxljus till barnet. Sånt går alltid hem! skriv nåt lökigt på också i vaxet typ "älskade barn, välkommen till världen"

Postadress Torslanda sa...

Till din vän; om det är en flicka så tycker jag det är fint med ett personligt halsband. Finns mycket fint att välja på. Till både flicka och pojke är jag väldigt förtjust i födelsedagstågen i trä - en fin doppresent som kommer fram minst en gång om året och som kan följa med dem länge. Och så ett personligt brev från dig som gudmor som får öppnas på tex 18 eller 20årsdag.
Det bad jag alla som ville att skriva till min dotters dop. Om tankar kring barnet och relationen till barnet.

Anonym sa...

Ett smyckeskrin till allt krimskrams som alla kommer med. Kanske inte lika intressant om det är en pojke?

Vår dotter fick kläder, skor, smycken, sparbössa, böcker, en pippi-teservis av porslin som hon kan leka med först nu, barntallrikar m.m. i plast med sagomotiv, nallar, lakan till spjälsängen och pengar...

Årskort på Skansen kanske?

Anonym sa...

Oj vad goda råd du har fått. Fraggelmorsan och Anna leder fortfarande tycker jag, men här kommer det ett förslag i alla fall. Gör ett fint presentkort. Ett "klippkort" på 10 barnvakter. Det kommer garanterat uppskattas av föräldrarna och du kan ju alltid sväva ut i något om "rå om fadderbarnet och komma riktigt nära". Annacarin

Singelmamman sa...

Min dotter fick fina halsband i namngivningspresent (inget dop här) och det ena halsbandet passar mig perfekt.
Vad var din fråga nu igen?

Singelmamman sa...

Annas förslag om present som öppnas om 15/20/30 år är ju lysande!
Men så är hon klok den kvinnan!

Terese sa...

Nu kanske jag är sent ute men jag älskar Susan Lordis figurer i Willow tree-serien. Den här tycker jag passar utmärkt till dop: http://willowtree.info/product/guardian-angel
Eller denna:
http://willowtree.info/product/new-life
Jag har gett bort Willow tree-figurer i flera olika sammanhang, bl.a dop och de har alltid varit uppskattade.

Sandra sa...

Om "din kompis" inte hade varit ute i sista minuten hade jag rekommenderat www.blaelefant.se. En helt underbar sida med massor av härliga grejer. Annars är alltid Bajsboken ett tips! :)

Bonita sa...

Min systerson och systerdotter fick varsin liten stol med sitt namn, dopdatum och vem givit dem stolen, målat på.

Trasigamamman sa...

Bra doppresenter:
* Tårtbestick - dotterns använder vi på alla hennes bemärkelsedagar. Funkis hela livet! Åsså kan du... jag menar förstås din vän, kräva tårta av gudbarnet när det kommer i vuxen ålder.
* Tennljusstake/tennbägare - i en stil som gör att det blir användbart även när dopbarnet är vuxet.
* Silversked. Ja, fantasilöst, men funkar.
* Fin tavla, inte nödvändigtvis barnmotiv.


Och självklart: Böcker! Band med Astrid Lindgren är ju klockrent! Och Elsa Beskow - det har kommit ut en Tripp-Trapp-Trull-serie med hennes böcker.