fredag 18 mars 2011

Kalla mig gärna moraltant

Först trodde jag att det var ett skämt, alla de här annonserna i t-banan. Ungefär som att det hade suttit annonser uppe för hur man bäst snattar, eller kanske stjäl pengar från folk man känner utan att det märks. Inte för att jag på något sätt vill jämställa otrohet med snatteri, men ni vet, otrohet och stöld är två saker som alla bara vet är så fel.

Och jag kan ha förståelse för en viss typ av otrohet, att man efter 25 år tillsammans kanske träffar någon annan på jobbet och plötsligt blir kär och inte förmår sig att sätta stopp för hela den karusellen. Jag säger inte att det är ok, och Björn - jag dödar dig om du skulle göra det, men det är sånt som kan hända. Man är inte en ondskefull människa för det. Man kanske är svag som inte sätter stopp för det innan det gått för långt, men man är inte ond.

Men den här sajten, vad fan är det för skit? Vad fan är det för människor som uppmuntrar andra att begå det största sveket som finns? Som uppmuntrar andra att kanske ödelägga och rasera andra människors liv? Och framförallt: vad är det för jävla människor som finns registrerade där? Vad har man för syn på livet då undrar jag. Hur kan man tycka att otrohet är som att unna sig en spontan weekendresa till Barcelona i oktober för att göra livet mer levande och ha kul? För weekendresan till Barcelona är just något man kan göra för att göra livet mer levande. Eller vad fan, varför inte slå på stort och dra till New York helt oplanerat fast man egentligen hade behövt lägga de pengarna på ny tvättmaskin? Det är att välja att ha lite kul.

Men att ljuga, smyga och bedra är inte att välja att ha lite kul. Det är att välja att sig själv på andras bekostnad.

8 kommentarer:

inte skyldig sa...

Jag har ju inte sett dessa IRL men jag har förstått att det är en massa "rabalder" på gång. Folk som rasar och sådär. Och det ÄR ju helt sjukt. Ba "– Jag förstår att folk reagerar. Men vi lanserar en tjänst för ett beteende som redan finns. Vår tjänst blir ett alternativ till skilsmässa, hävdar Vedal." eh ja, men ni uppmanar ju folk till att vara otrogna PLUS att ni tjänar pengar på det. Jag säger usch och fy. Tycker att det är lite hemskt.

Maria sa...

Ja vadå alternativ till skilsmässa? Skulle det vara ett bra alternativ då? Är det inte bättre om folk skiljer sig istället för att de sviker och bedrar varandra om det nu är de enda alternativen?

Glömde han bort par-terapin?

Mångmamma sa...

Ogillar kraftfullt!
Vet tyvärr vad otrohet kan göra med ett förhållande och det är inte vackert alls!

Anonym sa...

Precis. Som att det skulle vara ett mål i sig att hålla ihop bara för att. Varför inte säga som det är i stället - att det handlar om att vilja ha kakan OCH äta upp den och vara så förbaskat bortskämd och självupptagen att man aktivt jobbar för att förneka att ens handlingar faktiskt har konsekvenser för andra människor.

Fegt är vad det är.

Lina sa...

Sett reklamen på TV. Känner att det äcklar mig i hela kroppen.

Anonym sa...

Underbart skrivet. Lever med en man som ansett sig att små hotellweekends med andra kvinnor har räddat vårt förhållande som jag tydligen förstör och han rätar upp på detta viset.... Hamnade i nån sorts chock när jag upptäckte.Efter ett par månaders terapi har jag bearbetat allt som hänt insett att han är sjuk i huvudet att jag inte gjort fel och nu går jag ut genom dörren!! Han kan ju pröva att rädda förhållandet nu. Lycka till!!!

LillaUlle sa...

Jag har sett att de till och med har reklam på tv:n och hört den på radion. Trodde ärligt talat att det var ett skämt först och blev sen helt förskräckt när jag insåg att det inte var det. Helt sjukt!!

Smilla sa...

Jag hoppas innerligt att detta företag går i konkurs. Det ska man naturligtvis inte önska någon men det vore pinsamt för mänskligheten om ett sådant företag kunde tjäna pengar. Nu tror jag chansen är liten för det i och med alla "troll" som det ryktas om (tydligen ogillas otrohet av många på flashback).

Om nu någon är dum nog att registrera sig finns chansen att träffa "troll" som registrerat sig enbart för att sätta dit otrogna. Läste dessutom om att någon hackat sajten och visat upp allas ansikten. Jag förstår inte grejen med konfidentialitet, man kan ju lätt se vilka sidor någon varit inne på?!