söndag 12 juni 2011

Och så anser jag att jag faktiskt har en bra människosyn. Empatisk och sympatisk och allt det där. Så det så.

Det pågår nån slags debatt på twitter just nu om rut och städhjälp hemma. Och tydligen är det fult att anlita städhjälp, egen skit ska man visst ta hand om själv etc etc och alla som anlitar städhjälp har en urusel människosyn.

Så ok. Då vill jag bara tala om att vi anlitar städhjälp. Varannan vecka kommer det en städerska hem till oss och städar, fejar och byter lakan. Javisst! Hon byter lakan också! Det tycker många är himla äckligt, själv tycker jag att det måste vara himla jobbigt att ta med sig egna lakan till hotell och byta dom där innan man ska sova. Men alla är vi olika.

Och den här städhjälpen har vi inte för att vi inte hinner städa. Eller för att vi inte kan städa. Vi har den för att vi tycker att det är så himla satans tråkigt att städa. Precis som att det är tråkigt att byta däck på bilen, tvätta fönster och laga punka på cykeln. Så för att få de sakerna gjorda anlitar vi också folk.

Och jag förstår, det det finns tydligen de som anser att det finns någon slags moralisk skiljelinje för vilka saker man anlita folk för att göra. Att byta bildäck är godkänt, städa min toalett är inte det.

Men personligen skulle jag ju hundra gånger hellre städa någons toalett i hemmet än att jobba med fotvård, städa hotellrum, städa toaletterna på centralen, jobba som gynekolog, vara bilmekaniker, jobba i butik, vaxa folks underliv, sälja mobil- eller elabonnemang på gatan, jobba med dementa och byta deras vuxenblöjor eller jobba som vägarbetare.

Och jag säger inte att det är något fel på ovanstående yrken, tvärtom. Men det är inte sånt som jag vill göra. Och det är inte heller något fel på att städa hemma hos folk, det är ett yrke precis som andra. En del kan tänka sig att jobba med det, andra inte.


Att det sen är underbetalda kvinnor från andra länder som oftast är de som arbetar som städerskor, det är ett problem. Och det problemet finns inte bara inom den här branschen. Att legalisera (och med legalisera menar jag införandet av rut - det som gjorde att den svarta marknaden fick sig en ordentlig törn när det gäller hushållsnära tjänster eftersom vanliga människor nu har råd att anlita hjälp på lagligt sätt) det är därför ett steg i rätt riktning tycker jag, för den svarta marknaden är så oändligt mycket svårare att reglera än den lagliga. Rimliga löner och rimliga villkor är givetvis självklart. Något annat ska vi inte acceptera.


Så jag tänker fortsätta anlita städhjälp hemma, för jag älskar service. Jag älskar kemtvättar, skomakare, frisörer, hantverkare, cykelverkstäder, bilverkstäder och städning på hotell. Allt sånt där som jag inte vill eller kan göra själv, det tänker jag fortsätta köpa som tjänster av andra. Och hur det per definition skulle kunna ge mig en dålig människosyn, det förstår jag ärligt talat inte.

47 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med i varje bokstav i det du skriver! Så kloka ord!

Singelmamman sa...

Håller med, jag får inte heller ihop människosynen med cykeldäck kontra dammtrasor. Jag tycker att Rut är lysande, och vill själv ha en hemma.

blogg_bohemen sa...

Väl sagt! Rut är rätt och ingen skall behöva hör att de har dålig människosyn för att de anlitar någon som städar!

Anna sa...

jag håller med dig, det är inget fel i att arbeta som städare. det är upp till var och en att välja om man vill städa själv eller ta in någon som gör det mot betalning.

däremot tycker jag inte att det är något som ska subventioneras av andra, via skatten. utan att den som vill ha städhjälp gott kan betala det som det faktiskt kostar.

hur tänker du kring det?

Cin sa...

Men herregud!!
Jag tror hela SE håller på att förvandlas till ett jäkla moral land, där det är "fult" att anlita folk för ex städning.
VAD är det som säger att de är lågbetalda? Är inte enda anledningen till att det är mestadels invandrare som gör det för att svenskar själva är för lata för att ta sådana jobb?

Dessutom anlitar man ju idag oftast ett FÖRETAG, som skickar ut en ANSTÄLLD för att göra jobbet.

Men att ticka bidrag när man egentligen kan jobba... det är helt ok....

Tror minsann att de försöker vända det till att alla som har jobb och en slant över, gör ALLT fel för att man inte istället ger den lilla slanten till någon annan så DE istället kan ha de sakerna och tjänsterna som man själv jobbat ihop pengar till... fast utan att jobba.

den rabiata orakade flat-feministen Fanny sa...

Vad fakturerar din städhjälp? Bara en undran, sådär.

Ulrika sa...

Herregud så bra skrivet!!

Jenny E sa...

Hurra så bra skrivet.

"Det finns folk som jobbar med det här" säger jag ständigt och jämt när jag inte vill/orkar/hinner/har lust att göra nåt. Tex. baka till kalas...

Sofia -skräddaren sa...

Word!

Karlskronamamman sa...

Klockrent!
Önskar mig själv lite hjälp ibland...kanske ska ta och kolla upp det för det är verkligen skittråkigt att städa!
Och, det är väl jättebra att de som kan tänka sig att städa hos andra, har ett jobb och får lön istället för att ligga på soffan och vara arbetslösa eller kanske vara tvingade att gå till ett jobb som de inte trivs med.
Alla gör vi vad vi kan/måste/vill!

sabina sa...

Jättebra skrivet! Jag håller med om varenda ord. Jag tänker också skaffa städhjälp den dag jag har ett fast jobb för städa är nåt av det tråkigaste som finns. Jag vet inte om du har husdjur men hur funkar det med det tror du? Man vill ju inte det ska vara jobbigt för städerskan att man har två innekatter som springer omkring som galningar efter henne.

Anonym sa...

Word!

Vi har en ung kille (inte över 25) som startat upp ett eget städföretag då han inte fick några jobb. Han har nu lite ruljans i firman då vi och några andra anlitat honom ett par gånger. Han är trevlig och serviceminded och kan förmodligen ta ut lite lön nu för tiden.

Men det kanske inte är så bra? Bättre att vi slutar då så han kan gå tillbaka till a-kassan?

Anna i Mossahus =) sa...

Jag håller med du!
Spela roll om man städar kontor, simhallsomklädningsrum, skolor eller hemma hos privatpersoner.. Jag skulle sj. vilja ha en städerska, för jag suger på att städa och med det menar jag att det är tråkigt! Sen kan folk tycka vad de vill...

Björn sa...

Fantastiskt bra inlägg och mycket bra kommentarer. Särskilt härligt att höra (läsa) Finnpajsarnas kommentar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle vara fel med just serviceyrket städerska när det är ok att vara slammsugare eller golvläggare.

rabiata feministen,
Vad tycker du är skäligt betalt för att dammsuga och byta lakan hemma hos någon? Jag antar att det du är ute efter är att säga att vi betalar för lite för deras tjänster? Att de inte har en lön som en bankdirektör (som förtjänar mångfaldigt mer också) - är det skäl nog att låta de vara arbetslösa och ta bidrag istället?

Anonym sa...

Det handlar om marknads ekonomi, utbud och efterfrågan!
Det absolut bästa för ett land som Sverige dvs. ett välutvecklat industriland, är om man anlitar/betalar personer för det de är bra på att göra! Dvs. en mekaniker skall inte hålla på med sin bokföring, låt en ekonom göra det, personen är utbildad för detta och vet vad den gör (vilket gör att det säkert också går fortare) en ekonom skall inte laga sin bil, det gör en mekaniker så mycket bättre och snabbare...vilket leder till att människor får mer tid och markandsekonomin kommer igång bättre eftersom människor får lön och därmed konsumerar mera, betalar mer skatt etc.

Anonym sa...

Hear, hear!

Anonym sa...

Att städhjälp per automatik skulle inefatta en usel människosyn säger nog mer om de som uttalar detta än oss som faktiskt anlitar städföretag. Jag har så svårt att överhuvudtaget se kopplingen.... //K

Sandra sa...

Den här debatten gick inte alls i Finland då motsvarande avdrag för hushållsnäratjänster infördes. Faktiskt före Sverige införde dem. Halleluja säger jag bara.

Ellen sa...

Håller fullständigt med! Vi har också Rut (eller två Rutisar eftersom ena dottern heter Ruth också ;-)) och tycker det är toppen. Jag har svårt att se att vår (manlige) städare tycker att vi behandlar honom illa. De gånger jag är hemma när han kommer småpratar jag lite med honom på samma sätt som jag pratar med förskolepedagogerna, personalen på stammisbageriet och andra människor vars tjänster jag utnyttjar och betalar för. Inga konstigheter tycker jag. Han har sitt jobb och jag mitt - varken hans eller mitt människovärde ligger i vilket jobb det råkar vara. Ska det finnas Rot ska det finnas Rut också!

Avanai sa...

Bra skrivet! Vi har ingen städhjälp än men har pratat om att skaffa det. Jag har själv jobbat både som hotellstäderska, kontorsstäderska samt bytt vuxenblöjor, och precis som alla andra jobb har det sina för- och nackdelar. Förstår inte heller vad skillnaden är mellan städning och andra tjänster, förutom lönen då. Men då är det ju en lönefråga, och har ingenting att göra med om det är "fult" eller inte.

Maria (en annan...!) sa...

ha gärna städhjälp hemma men betala för den med dina egna pengar dvs. UTAN RUT! det går faktiskt att välja bort subventionen.

det är lite lame m alla som helt plötsligt anser att städare är ett lika bra yrke som nåt annat bara för att de fått subvention m RUT. dessförinnan undrar jag om dessa människor ens reflekterat över frågan. förmodligen inte eftersom den inte berörde dem dvs. de hade ingen städhjälp...

jag är nyfiken på hur många som faktiskt hade städhjälp innan RUT? nån?

Björn sa...

En annan Maria,
jag tror att rätt många hade städhjälp innan men betalade inte skatt. Med RUT så får dessa människor istället pension, a-kassa och andra fina grejer. Men du kanske tyckte det sköttes snyggare utanför systemet?

Att vara städare är inte ett lika bra yrke som att vara riksbankschef, men det är bättre att ha ett yrke och betala skatt än att inte ha ett yrke och inte betala skatt. Right?

Anonym sa...

Jobbar själv som städerska och trivs jättebra med det! Städar både på kontor och hos privatpersoner mm. Är en helsvensk kvinna på 35 år med man och två barn. Anställd på ett städföretag där man kan köpa städtjänster. Skulle kunna räkna upp otaliga andra jobb som jag INTE skulle vilja ha. Tycker att jag har ett betydelsefullt jobb där man gör folk glada och de flesta är tacksamma. Lönen är helt ok i förhållande till kostnaden för utbildningen (dvs ingen)

Anonym sa...

Om det är samma sak att betala för att låta någon lägga om taket som att låta någon byta lakan, varför är folk då inte beredda att betala vad det faktiskt kostar att få lakanen bytta? Varför ska jag via skatten betala för att andra ska slippa byta lakan själva?
Kanske behöver man inte ha taskig människosyn för att ha städhjälp, men jag som jobbat som hemstäderska kan säga att det verkar underlätta....

Sara sa...

Vår städerska vill helt seriöst köpa vårt hus, och någon större klasskillnad skulle jag inte vilja påstå att det är mellan oss. Hon skulle inte vilja byta jobb med mig (gymnasielärare), och det vill inte städerskorna på skolan heller.

Jag har arbetat som städare på en camping för länge sedan, och om man ska tala om respekt för yrkesrollen, känner jag att den är jämförbar med en gymnasielärares i dagens läge. (Jag vet inte om det säger mest om städarens eller lärarens yrkesroll.)

Jag har inget spännande, välbetalt arbete som gör att jag inte har tid och energi att städa, utan ett vanligt slitjobb med eoner av obetald övertid. Men RUT har jag möjlighet att hålla en hyfsad nivå på hygienen på hemmaplan.

Hälsningar från Sara

Potatishäxan sa...

Bra skrivet! Kunde inte gjort det bättre själv. Heja Rut.

Anonym sa...

Björn: Jag fattar faktiskt inte varför man redan inte från början betalade det som det faktiskt kostade (dvs. vitt!) om man nu tycker att det är ett lika bra jobb som vilket som helst annat? Att man inte betalade vitt, utan svart, innan RUT är för mig ett tecken på att man faktiskt inte alls värderade arbetet så som alla nu påstår att det gör. Då hade man väl betalat det som det kostade? Eller?

O problemet var väl inte att städarna inte betalade skatt innan RUT utan att de som ville ha städarnas tjänster inte var beredda att betalade det som tjänsten faktiskt kostade (inkl. pension, skatt etc. till de som städade).

Ergo: WORD på den kommentar som Anonym skrev 13 juni 2011 17:34.

Anonym sa...

Men den som lägger om taket är ju också skattesubventionerad i o m ROT. Varför är det OK med ROT men inte med RUT?

Är det så att de som betalar hantverkare och använder sig av ROT också har dålig människosyn?

Och hur är det ställt med alla dem som betalar/betalade hantverkare svart? Tycker de att de jobben inte är värda nåt heller?

Det handlar helt enkelt om att tjänster är dyra i Sverige så folk tenderar att antingen göra det själv eller betala svart för det. Därför infördes ROT och RUT. För att minska den svarta sektorn så att de människorna som jobbar där får pensioner etc. Dessutom skapas fler jobb.

Det är ju betydligt bättre för samhällsekonomin om hjärnkirurgen opererar istället för att ta semester och renovera villan.

//B

Anonym sa...

Har precis haft möjligheten att under ett år njuta av heltids-anställd hushållerska och jag har två år kvar. Själv är jag hemmafru och lyfter inte ett finger. Sekunden vi flyttar tillbaka till Sverige tar detta slut och jag återgår till att jobba heltid, stressa hem och laga mat-städa-tvätta-handla och dessutom försöka hinna med mina två barn. Idag njuter jag och längtar tills barnen kommer från skola och dagis. Vi går till lekplatsen och/eller badar eller gör läxor eller leker och spelar spel. Ett fantastiskt liv för mig och mina barn således som inte hade varit möjligt om inte någon hade tagit hand om mitt hem. Och dessutom gjort det med stolthet och en yrkesprofessionalism som man inte alltid möter bland servicefolk i Sverige. Att ha hushållerska är oerhört provocerande för vissa svenskar (bara svenskar), för att inte tala om att vara hemmafru. Intressant.

Colombialiv sa...

Men jo. Men jag håller med Anna, vill man anlita städhjälp får man väl göra det, men det ska inte subventioneras.

Och inte hantverkare heller, för den delen. Jag förstår mig inte på varken RUT eller ROT. Jag vill inte betala för andras städhjälp, jag vill hellre att mina skattepengar ska gå till utbildning och sjukvård.

pippigull sa...

Jag har en rut-städerska/städare numer. Jag letade även innan RUT efter en städerska (skattad) men det var jättesvårt att hitta.

Alla jag ände som hade hjälp hade svart - vilket jag inte kunde tänka mig eftersom det blir svältlöner för personer som oftast inte bor i Sverige.

En av de få firmor som fann var Hemfrid men de var väldigt exklusiva och dyra.
Nu finns det fler firmor, jag har hittat en via rekommendationer. Började med dem när avdraget kom långt efter (man skickade in kvitton i deklarationen) och eftersom jag hade utrymme för det då så skulle jag kunna (utan problem) betala utan RUT.
Tjänsten är värd HELA sitt pris men först nu kunde jag hitta en firma som gjorde det vitt!

Anonym sa...

Angående att ROT & RUT är samma sak.... När det gäller tex lägga om taket så är det ju något folk gör vare sig ROT finns eller inte. Några gör det svart. (Och de flesta som gör det svart fortsätter med det även med ROT)Man gnäller, men man gör det & betalar vad det kostar. Och takläggarfirmorna har inte poppat upp som ogräs sedan vi fick ROT. Med RUT gäller ju inte alls samma princip. Trots att man värderar dessa tjänster PRECIS lika mycket, så skulle de allra flesta aldrig drömma om att betala en fullpris, vit städerska. Antingen gör man det svart eller subventionerat. För mer är det inte värt. Trots att man VERKLIGEN inte gör skillnad på en städerska & en takläggare.

Björn sa...

Vad gäller vart skattepengarna går så är det inte ett argument, ROT och RUT går mer eller mindre plus minus noll. Men följden är att fler är i arbete och styr över sitt eget liv och färre lever på bidrag.

Björn sa...

Eller, fel av mig. Statskassan går faktiskt plus på RUT och ROT vilket ju måste anses vara ganska lyckat. Det betyder alltså mer pengar till vård och skola.

MISS i sa...

Åh vad bra skrivet!!!!!!!

Hos oss är det två skitduktiga killar som städar varannan vecka. Dom har utländsk bakgrund och driver ett eget företag och det känns toppenbra att stötta dom i deras verksamhet.


http://vardagslinjer.blogspot.com/2011/03/en-smutsig-logn.html#comments


http://vardagslinjer.blogspot.com/2011/05/shit-vad-stressad-jag-blir-av-att-ha.html#comments

MISS i sa...

ups! såg att jag missat skriva att länkarna ovan är till två teckningar jag gjort om ämnet.

Anonym sa...

Lägga om taket kanske man inte gör alls om inte ROT finns. Eller man gör det själv.... eller man betalar svart.... föga skillnad mot RUT alltså....

och som sagts här ovan, både ROT och RUT är en nettovinst för staten.... win-win alltså...

den rabiata orakade flat-feministen Fanny sa...

Björn: Jag undrar verkligen bara. Jag fattar att hon inte tjänar som en bankdirektör, men tycker nog att timlönen ska ligga över hundra kronor när man drar av för alla utgifter. det är en rimlig summa pengar.

Maria sa...

Anna: Problemet med det resonemanget - ”betala vad det faktiskt kostar” är att många då inte skulle ha råd att anlita städtjänst. Dessa arbetstillfällen skulle då försvinna och många av de som jobbat med det skulle då förmodligen tvingas söka a-kassa = också skattepengar. Då är det bättre att folk har jobb. Anser jag i alla fall. Och konstruerade hittepå-jobb finns det det gott om, så då tycker jag nog att det här är ett bättre alternativ. För enligt mig är det ett riktigt yrke. Jag har själv jobbat extra genom att städa på det här viset.

Den andra Maria: Alltså, bara för att man inte hade råd med städerska innan rut-avdraget innebär det väl inte att jag då ansåg städerska vara ett sämre yrke? Jag reflekterade visst över saken, men suckade över att vi inte hade råd. Om ett frisörbesök i morgon plötsligt skulle kosta 4000 kr per gång skulle jag tyvärr tvingas sluta gå dit. Inte för att jag inte längre respekterar det yrket, utan för att jag helt enkelt inte skulle ha råd.

Anonym (du som är städerska): Skoja inte att du gör andra människor glada och tacksamma! Det är så otroligt ljuvligt, härligt och avslappnande att komma hem till ett städat hem varannan fredag.

Anonym (annan fd städerska): Att få lakanen bytta är jämfört med att få taket lagt en lyx. Det ena kan jag göra själv, det andra skulle jag inte kunna göra om nån så riktade en pistol mot mitt huvud.

Anonym (20:24): Man (vi) betalade inte det innan för att vi inte hade råd. Vi och många andra struntade därför i det = färre arbetstillfällen, andra ordnade det svart. Är det bättre alltså?

Anonym B: Exakt. Hur är det ställt med jämställdheten i den här debatten egentligen? Är typiska manliga yrken mer värda än typiska kvinnliga alltså eftersom rot är ok?

Colombialiv: Men jag ser det som att utbildningen och sjukvården faktiskt går plus på det här, inte minus. Det finns flera faktorer att räkna med, som arbetslöshet, a-kassa m.m. och som man måste ta med i beräkningarna.

Anonym (07:04) Som sagt, städa kan jag göra själv. Jag behöver inte anlita någon svart för att få det gjort. Att lägga om taket däremot, nej. Jag skulle inte veta alls i vilken ände jag skulle börja. Så om det var för dyrt att göra vitt, skulle jag antingen 1. behöva sälja huset eller 2. anlita någon svart för att göra det. Det har INGENTING att göra med min värdering av dessa yrkesroller.

Fanny: Jag vet faktiskt inte vad städerskans timlön ligger på. Jag har inte tagit reda på det. Jag har heller inte tagit reda på vad timlönen ligger på för min frisör, däckfirman som byter våra däck på bilen eller för fastighetsskötaren.

elsa sa...

Jag ser inget fel i att utnyttja städhjälp om de får schysst lön och schyssta villkor, det är bara löjligt att lägga någon moralisk värdering i att låta någon annan människa göra just den tjänsten åt en, det går ju att jämföra med massör eller fotvårdare eller vad som helst.

Däremot ser jag ett problem i och med att det subventioneras genom staten. Även om det är subventionerat så har långt i från alla råd med städhjälp. Däremot betalar alla för att sänka kostnaderna för något som ändå måste anses vara en lyx i vardagen. Jag tycker att om man verkligen vill ha städhjälp så ska man betala själv för det, det ska inte subventioneras genom skattepengar. Det är lätt att hurra för avdraget, men tänk på att det är skattepengar som tas från skola, vård, äldreomsorg. Pengar som bättre behövs någon annanstans.

Anonym sa...

Men vad trött man blir. Vill man inte städa själv ska man inte ha nåt hem. Ni låter som en samling bortskämda glin alla ni som vill ha hjälp med allting. Och jag tjänar dåligt men kommer aldrig att sänka mig så lågt som att betala svart för någonting. Det retar mig att jag ska suventionera er lättja. Svartjobbare och bidragsfuskare är tjuvar och parasiter. Basta.

Emelie sa...

Anonym (14:14): ska vi lägga ner förskolan också? Jag menar, om man inte har lust att ta hand om sina barn själv dygnet runt kanske man inte har rätt att skaffa såna heller? Vad tycker du?

Anonym sa...

Elsa: Det var väl så att det faktiskt är en NETTOinkomst för staten med RUT. Dvs det kommer in MER pengar till statskassan i och med RUT än utan....MER pengar som kan användas till vård, skola och omsorg. Då faller ju ditt argument tämligen platt till marken.... eller hur?

//B

Maria sa...

Elsa: Ja, jag säger som B (20:33) gör här. Alla siffror som jag har sett visar på att det är en VINST för staten. Och om det är så - är det fortfarande fel då?

Anonym (14:14) Alltså, vem här anlitar svartjobbare? Och är vi bidragsfuskare som använder rut och rot? Har du ens LÄST vad alla andra här har skrivit? Jag blir lite förvirrad när jag läser det du skrivit, det är liksom så osammanhängande. Och i ärlighetens namn retar det mig att du kommer in här och sabbar en hittills sansad debatt med dina hätska och konstiga åsikter. Basta.

LillaUlle sa...

åh så bra skrivet!! Håller med i precis allt!!

Sara sa...

Varför "Anonym" om man har en åsikt? Eller är det kanske jag som är gammaldags?

Concordelia sa...

En sen kommentar, men... Har själv jobbat som städerska i privathem, via ett större städbolag som jag inte ska nämna vid namn, som hyrde ut oss städare. Och jag avskydde det. Jag vet, jag gjorde en jättebra grej och för det mesta var det hos bra familjer som blev jätteglada och tacksamma för mitt arbete. Särskilt de med husdjur, jag älskar djur och lekte med dem när jag hade tid och pratade alltid med dem ändå medan jag städade. Botade tex en hunds dammsugarskräck. Men det var de som behandlade mig som en piga eller som en korkad, mindre värd individ som smutsade ner det. Till slut kände jag som att även de bra familjerna behandlade mig så. Mycket var nog för att de gjorde saker som jag aldrig hade gjort om jag hade städhjälp (vilket jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha om jag hade familj och stort hus och råd och ville ha tid över), som att bygga berg av smutsig, intorkad disk när de så enkelt kunde sköljt av och stoppat in i den tomma diskmaskinen. Eller spotta tandkräm på golvet. Eller inte ta ett enda tag med toalettborsten själv fast hela stolen var full av ingrodd skit. Sånt där.
Jag kände inte att jag hade råd att jobba kvar, jag fick riktigt dålig lön och ingen reseersättning fast jag skulle fått det, istället lades det på en timlön vilket inte täckte resorna på långa vägar. Det var knappt att det gick runt med den inkomsten fast jag snålade och jobbade arslet av mig. Och jag slet ut kroppen, hade alltid ont och får dras med skador av det fast jag är ung. Och som helsvensk kände jag mig alltid utanför, de andra städtjejerna sa alltid att jag inte borde jobba där, jag som svensk kunde ju få vilket jobb jag ville. Ha. I deras ögon, ja. Jag skämdes så mycket till sist att jag hellre sa att jag var arbetslös än städare när folk frågade vad jag jobbade med. Men jag ser inte ner på städare, jag tycker verkligen de gör ett jättebra jobb. Att jag mådde dåligt av det, fysiskt och psykiskt, är ju min upplevelse.