tisdag 21 juni 2011

Jag vet faktiskt inte

Det åskade typ lite här förut. Ni vet, så där så att fönsterrutorna skallrade och man blev blind i några sekunder efter varje blixt.

Barnen satt i alla fall och tittade på tv och jag fick nån sån här liten röst i huvudet som sa att jag var tvungen att stänga av tv:n eftersom att åskan gick. Men är det verkligen så? Behöver man det om man bor i flerfamiljshus till exempel?

Eller är det bara något sånt där som lever kvar, som att man omedelbart får kramp och dör om man så plaskar lite med fötterna i vattnet efter att man har ätit, eller att barnen i Afrika av någon underlig anledning faktiskt bryr sig om huruvida vi äter upp maten på våra tallrikar - och av någon ännu mer outgrundlig anledning blir glada vi äter upp allting. Vad fan hjälper det dem liksom? Skiter väl de i.

Men är det så med åskan också? Eller ska man fortfarande dra ur sladden och stå i givakt i hallen med gummistövlar på sig?

7 kommentarer:

Anna sa...

Jag tror du kan strunta i givakten, men min dator slogs faktiskt ut av ett åsknedslag för några år sedan. I ett - högt - flerfamiljshus. Så kanske kan det hända med tv:n med.

Anonym sa...

De kan bli strömspikar när åskan går och har man otur så kan tvn gå sönder. De finns att köpa överspännings skydd för att skydda tv,dator och annan elektornik. Som klarar mindre strömspikar. Så det bästa är att dra ur allt. Förlorade själv en dator på grund utav det. Hemförsäkringen täcker inte för de.

Gustav sa...

Som anonym säger, det kan bli sk. strömspikar när åskan går. Dessa spikar slår olika hårt beroende på hur man bor. Bor man i höghus i en storstad, dämpas (eller hur man nu ska beskriva det) spiken. Bor du däremot på landet och har ett litet hushåll längst ut på linan drabbas man rätt hårt. Jag är uppvuxen längst ut på ett elnät och jäklar vad med modem som gått åt. (tv:n drog vi alltid ur).
Sen beror det förstås också på hur känslig elektronisk apparat man har. Så jag tror du kan vara ganska lugn i lägenheten, men mer försiktig på sommarstället.

Tantaluran sa...

Vi satte oss alltid i bilen när det åskade....minns det som lite spännande!

Anna i Mossahus =) sa...

Allt som går på elektricitet kan slås ut och gå i sönder. Vi har fortf. ingen telefon sen vi hade ett rejält åskovader, och det är nån vecka sen nu *mutter*

Anonym sa...

Alla mina kontakter har sotiga brännmärken. Jag bor förstås på landet och jag drar ut ALLTING som är elektroniskt. Numera även tvättmaskinen ( tre stycken förra året). Annacarin

Hanna sa...

Jag bor i flerfamiljshus och brukar glatt sitta kvar vid datorn när det åskar, om det inte låter för nära. Har överspänningsskydd...