torsdag 2 februari 2012

Jag bara tänkte det istället

När det gäller jämställdhet tycker jag att vi har kommit långt här hemma, på riktigt alltså. Vi delar på allt hushållsarbete och har delat in andra saker i olika ansvarsområden så att vi vet vem som ska göra vad.

Men när jag skriver veckans matlista helt själv, åker och veckohandlar ensam med två barn och Björn några dagar senare ba "Va? Ska vi äta det här ikväll? Det tycker ju inte jag låter särskilt gott och varför sa du inte till mig i morse att jag behövde ta ut saker ur frysen för att kunna laga det ikväll?" vill jag bara slita av mig en nagel eller två från roten och sen ställa mig i ett mörkt hörn och skrika att varför i helvete kollade han inte själv i tid vad det var tänkt att han skulle laga för mat och TA LITE EGET JÄVLA ANSVAR ISTÄLLET!

Men det gjorde jag ju inte så klart, för man är väl balanserad.

Ibland.

6 kommentarer:

Singelmamman sa...

Så var ställde du dig och skrek någonstans? Och vems naglar rök?

Josefine sa...

Alltså. Jag förstår känslan. Just maten funkar bra här men vi har andra hushållsprojekt som inte direkt bara flyter på av sig själv utan kräver tjat. Det gör mig helt JÄVLA galen. Och då skriker jag och svär. Så ändrar det sig ett tag och sen gör vi om hela baletten igen. Jag blir fan arg när jag tänker på det nu!

h sa...

Det är väl för 17 Björns naglar du ska dra ut?? Inte dina egna!

Linda sa...

De sista 12 åren har jag skött ekonomin, Jag har handlat SJÄLV eller med barnen de sista 2 åren(förutom 2 ggr)m jag tvättar & städar själv (dock blir han arg på mig städar han gärna av bänken i köket, irriterar mig på att han ALDRIG torkar av skåpsluckorna fastän det är han som spiller kaffe på dem.
Vad gör då min man? Ja innan lagade han maten hyffsat JÄMT, men nja inte längre sedan jag började jobba dagtid & hinner hem innan honom!
Nu är det jag som mer än 50% lagar maten också, lägger barnen flest ggr i veckan.

Björn sa...

Men för att balansera detta något så brukar vi faktiskt varje vecka sätta oss ner och bestämma detta gemensamt.
Denna veckan hann vi inte med det av olika anledningar.
Att Maria sen väljer att lägga en maträtt som bara hon vill äta den dagen just hon inte ska äta är ju inte så schysst.

(kräver upprättelse)

h sa...

Tycker Björn ska gästblogga så vi får läsa hans sida av saker också! ;)