tisdag 25 januari 2011

Svara nu det jag vill höra

Hjälp mig nu, ni som har någon slags medicinsk utbildning: jag känner mig så sjukt vissen i kväll och har därför tagit tempen ungefär en gång 15:e minut för att få ett värde att luta mig mot så att säga. Men den där jävla termometern visar ju aldrig någon feber. Inte att tala om i alla fall. Alldeles nyss gav jag upp, då hade jag lyckats jobba upp den till väl så klena 38°C. 

Och här kommer min fråga: Jag som i normala fall ligger på 35,8°C (med den termometern i alla fall), borde inte jag få mer cred för 38°C? Borde inte det vara som typ 39°C för den som i vanliga fall har typ 37°C?

Och jag har en muntermometer, får jag typ lägga till 0,5°C automatiskt då? 

Det skulle vara så mycket lättare för mig att tycka synd om mig själv om det vore så. Självömkan är ju som vi alla vet årets känsla 2011.

18 kommentarer:

inte skyldig sa...

Men det låter ju som att du har feber! Jättemycket feber! Jag tror det. Och jag vet inte hur det är med alla termometrar men jag tror att med de flesta (undantag rumpisar kanske) ska man lägga till en halv grad. Alltså har du 38,5 och det är ju FEBER! Särskilt som du brukar ha jättemycket mindre. Men asså, jag venne. Är ingen expert eller så. Tror hur som helst att du kan luta dig mot det där resultatet.

Mångmamma sa...

Solklart fall av "för-hög-temperatur-för-att-det-ska-vara-nyttigt-att-göra-annat-än-äta-glass-liggandes-i-soffan-framför-brittiskt-kostymdrama".
Eller hur!?

Drottningen sa...

Är du lågtempare från början så har du feber och är sjuk nu ja. Oklart hur sjuk, det beror på hur du mår? Förmodligen sjuk nog för att inte gå och jobba. Har man feber får man dessutom äta glass.

(jo, jag är faktiskt undersköterska, så du kan tro på mig;)

Perny sa...

Om du har normal temp har du feber, med din temp har du ännu mer feber.

Ligg still och tyck synd om dig själv

Unknown sa...

Jag är också fd undersköterska coh håller med uskan ovan.
Jag smäller till med att ha jobbat massa många år på en intensivvårdsavdelning, men vi kan vänta lite med ambulans och respirator. Lite glass bara i det här skedet och choklad och två dagar i sängen.

Trollets mamma sa...

Så kloka svar du fått ovan.
1) 38 grader är feber.
2) Är du lågtempad är det faktiskt hyfsat hög feber
3) Muntemp - lägg till 0.3.

Så du har 38,3 vilket är rätt högt för en person som i vanliga fall ligger under 36 (eller 36,1 då, med tillägget). Själv ligger jag på36,3 och räknar definitivt feber från 37.8 på morgonen och 38 på kvällen.

Glass, filmer, te och mycket omhändertagande från Björns sida rekommenderas!

Anonym sa...

Klart du har feber.
Nu är det du som ligger stilla i sängen och blir servad till höger och vänster i minst en vecka.
Möjligtvis får du byta kanal på tv:n eller blogga lite:-)

Krya på dig!

Singelmamman sa...

Säger samma sak. Ligger också väldigt lågt normalt. Så allt över 38 för mig är feber. Glass verkar vara bra, noterar fall jag också får feber någon dag.

Lippe sa...

Oj, du är sjuk och bör intaga säng/soffläge!
Föda och dryck bör serveras dej kontinuerligt de närmaste dagarna.
Var rädd om dej och tveka inte att klaga!

Tant Grön sa...

Du har massor av feber. Då är det livsfarligt att arbeta eller göra någonting ansträngande överhuvudtaget. Det är mycket synd om dig.Ät och drick bara det du tycker om och som helst någon annan lagar och serverar dig.

Ulrika sa...

Jag har också väldigt låg normaltemp och när har 37.5 känner jag mig döende. Har lärt mig att då har jag feber, det där med 38 grader....det gäller inte oss.

desperat hemmafru sa...

Diagnos: SJUK.

Stanna hemma, tyck synd om dig själv och kör med alla andra. Du har väl barn som kan jobba lite för dig? ;-)

Senada sa...

Är det qigong ni ska ha på jobbet snart?

Charles gudmor sa...

Men det är väl klart du får. Har du så låg temp och har 38 grader är du ju ordentligt vissen. Kram

Maria sa...

Tack tack tack, ni är så otroligt rara! Sånt här näthat, sånt har vi inte här. Det gillar jag. Jag gillar er.

Anonym sa...

Kikade på termometrar på Apoteket igår och då frågade jag om man skulle lägga till något på de som man tar i mun eller armhåla. Men hon svarade att det skulle man inte på dessa lite nyare. Så frågan är kanske hur pass modern din termometer är.

Men sjuk är du ju. Så krya på dig!

Anonym sa...

Åh herre min ge. 38 grader. Då är jag nästan död. En tiondels grad över 37 och jag skulle behöva någon som vabbar mig.

kryddan sa...

Men åh så skönt att läsa! Jag är också lågtempare men har alltid fått höra att feber räknas först när man når över 37 grader. När jag som ligger strax under 36 redan kände mig rätt kass. Och ja.. jag fick höra det av sjukvården, som jag pratade med efter att ha gått runt med närmare 38 av och till i en månad.