måndag 24 januari 2011

Kastar sten i glashus

Vi har haft stängt idag på jobbet eftersom vi haft studiedag. Detta har vi naturligtvis talat om i tid för alla föräldrar, men det tycks liksom inte vara något de tyckte var värt att lägga på minnet.

Så i fredags roade jag mig med att hälsa alla barn som gick hem en trevlig helg, och avslutade sen med orden "vi ses på tisdag!".

Ungefär alla föräldrar vände sig om med lätt glasartade blickar och väste fram, "tisdag? Vad menar du?" Sen såg man hur svettningarna liksom bröt fram i pannan på dem när de insåg att vi faktiskt inte skulle vara där idag och ta emot deras barn, och-hur-skulle-de-hinna-fixa-barnvakt-och-vad-skulle-de-säga-på-jobbet-om-de-inte-dök-upp-och-kan-man-vabba-när-förskolan-är-stängd?

Själv log jag bara ljuvt och vinkade hejdå (och tänkte: klantskallar).

Så idag slog det mig plötsligt att jag inte har nån jävla aning om när mina egna barns dagis har studiedag. Är det den här veckan kommer inte jag hinna fixa barnvakt. Kan man vabba när dagis är stängt?

9 kommentarer:

Fru Gårman sa...

hahahaha...

Anonym sa...

Nej, man får inte vabba, utan man måste ta ut en föräldraledighetsdag (om man har varit förutseende nog att spara på dessa).

Singelmamman sa...

:-) Oj så jag helt plötsligt kommer ihåg en massa saker från när tonåringarna var små. Som tillexempel att det förekommer utflykter och stängda förskolor...

Anonym sa...

Klart man får vabba! Det har ingen betydelse om förskolan är stängd!

Anonym sa...

Hehe! Fast det är inte heller så kul att upptäcka att förskolan är stängd när man står där och rycker i dörren. Fast det har bara hänt två gånger. Så det räknas nästan inte.

Katarina sa...

Ordnar inte era förskolor vikarier till de barn som absolut inte kan få barnvakt?

Själv har jag nämligen jobbat 10timmar idag med att vara med just de 9 barn som inte kunde vara hemma idag trots planeringsdag.

Anonym sa...

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.
Från Försäkringskassans hemsida!!
//Frida

De Tokiga Brokiga sa...

Det är bara nyttigt för barn med eget ansvar. Man lägger fram lite mat, helst torrfoder så de inte kladdar ner, sätter på tv:n och går och jobbar. Det är viktigt för barn att de får känna att deras föräldrar har tillit till deras inneboende förmåga.

Meilita sa...

Klart man får vabba - ungen är ju sjuk eh ...