lördag 29 januari 2011

Vad innehåller Ipren? Egentligen?

Av någon anledning var Charles lite gnällig och hängig idag precis när vi höll på att göra oss i ordning för att gå på hockey. Så jag tog tempen på honom och kunde besviket (läs: glatt) konstatera att han och jag nog fick stanna hemma och titta på brittiskt kostymdrama istället för att sitta i iskall hockeyarena och titta på tråkig hockey.

Så där satt vi i soffan, han och jag, efter att de andra hade åkt. Han som en liten 40,3°C varm klängapa som flämtande klamrade sig fast vid mig med feberblanka oseende ögon och jag med blicken fäst vid tv:n. Ostört. 

Men så efter ett tag tyckte jag att den lilla feberheta klängapan borde få i sig lite vätska och enda möjligheten att få i honom den var att ge honom febernedsättande. Så han fick sig en dos ipren och jag såg fram emot att få fortsätta titta på mitt kostymdrama.

Synd bara att jag inte läst innehållsförteckningen på ipren innan bara. Den innehöll av någon underlig jävla anledning inte bara febernedsättande utan även uppåttjack. Tur att jag bara gav en halv dos, herregud.

För plötsligt sprang han omkring som en rabiessmittad råtta med ett skärp kring magen, Julius kalsonger från gårdagen kring midjan och ett träsvärd i ena handen som han viftade frenetiskt med. Samtidigt som han hojtade obegripliga slagord. 

Borde inte sånt, uppåttjacket alltså,  stå tydligt utmärkt på förpackningen? Så att man som förälder kan välja om man vill ha en påtänd unge med träsvärd eller lugn och foglig klängapa med feber? Jag hade faktiskt uppskattat det valet. Vätska kan man ju alltid få i dem på ett eller annat sätt även om de inte vill dricka själva liksom.

Och så hade han nog inte dött av vätskebrist den där timmen eller två som var kvar på mitt kostymdrama.  Alltså, så himla viktigt med vätska är det väl inte bara för att de har lite feber?







14 kommentarer:

Lippe sa...

Rabiessmittad råtta? Dessutom med svärd??
Borde absolut finnas STOR varningstext!!!

Malin J sa...

Ungar med hög feber är alltid speedade. Förstår inte hur de klarar av det. Själv hamnar jag i koma när tempen närmar sig 38,3.

Wewwe sa...

Haha, exakt så är det med min son också, men efter några misstag att - från en liten snäll lugn ängel med feber till värsta huliganen som hoppar och styr- ge Alvedon ( ja den borde också ha varningstext!) när febern inte var såååå farlig, alltså inte över 40grader försöker jag lugna mig med att ge den. Lurar i vatten (saft) på sked, eller genom isglass (vilket uppskattas) :)

Unknown sa...

Dumt av dig att inte läsa innantill.
Lite vätskebrist har ju ingen dött av. Inte så ofta iallafall liksom.
En slägga i närheten nästa gång ?

Emma CH sa...

Hahahaha jag dör av skratt, helt underbart skrivet, jag ser det så väl framför mig!!! Hold your horses son! Hoppas han speedar ner och somnar gott!

Jesse-Paloma sa...

Kroppen börjar att bli intorkad redan efter 3 timmar men det är ingenting man märker av men när man har feber och är varm, vuxen som liten, så svettas kroppen och gör sig då av med vätska så när man har feber ska man dricka ännu mer än vanligt så att kroppen har 'rätt balans' med salter osv. Och det är viktigt att man INTE SVETTAS bort sin feber. Den ska mer eller mindre sovas bort..

Ett tips är att köpa resorb.

/Jessica - Usk

Eva sa...

Ehh..skrev en skitlång kommentar om allt det här..har jobbat med barnsjukvård...men du, ge paracetamol och dryck, glass och vad det nu går i ungen, inget annat... Skit i allt annat, om febern stiger över +39,8 ÅK IN TILL SJUKHUS. Det är barn det handlar om, du har liksom ingen tid till övers. Sorry, men barn är inte små vuxna, allt, precis allt, går alldeles väldigt mycket fortare för dem än för vuxna.

Elin Sandman sa...

Hahahahahahahahahahahahahahahaha! Du är för härlig! Jag tror aldrig jag läst någon som skrivit om sina barn på det vis som du gör, din humor är slående! Detta var ett så roligt inlägg att jag läste upp det för min pojkvän. :)

Keep the writing up och jag hoppas att knotten kryar på sig. Lugnt och sansat :P

Kram

Maria sa...

Jag älskar er, det har jag sagt va? Ni skriver alltid de bästa kommentarerna, tack för det!

Och Eva, jag, måste bara fråga, menar du att man ska åka in även om man gett dem febernedsättande och de är hyfsat pigga? Jag har googlat lite på det, eftersom Charles alltid får så himla hög feber, men det står ingenting om att man bör åka in vid nån särskild temperatur. Jag har hela tiden tänkt att om han bli pigg av alvedon/ipren och får i sig vätska så är det ok. Eller?

Anonym sa...

Hej!
Hittade hit för några dagar sedan och jag måste säga att du har en fantastiskt rolig blogg och mer eller mindre skriver vad jag tänker (men inte vågar säga högt ;-)

Hur som haver, om man nu ska vara lite seriös så har jag tre barn som _alltid_ får riktigt hög feber när de väl får feber. Här mesar vi inte runt kring några 38-39 grader inte, utan smack upp i 40 plus direkt. Och jag har varit i kontakt med sjukvården många gånger i samband med detta och får alltid samma svar - allmäntillståndet är det som avgör. Inte behöver man åka in bara för att tempen ligger runt 40 om barnet i övrigt är hyfsat piggt och, framför allt, får i sig vätska. Däremot får man ju vara observant på förändringar i tillståndet men det gäller ju alltid med barn. De gånger mina barn krävt akutsjukvård har deras temp legat runt 39 flera dagar i följd och med diverse övriga krämpor som tillbehör men 40,5-sejourerna har alltid löst sig galant. Hoppas han kryar på sig snart!
//Sara

Ida sa...

HAHAHAHAHAHAHA! Lovely!!!

Carina sa...

Hahaha! =D Samma tanke slog mig idag - fast gällande Alvedon. Skrev då denna status på fejan:
"...undrar när Alvedonets verkan ska gå ur igen. Från ynklig och feberyr gosunge till rastlös och speedad busunge. Kan tänka mig andra, tyngre droger som eventuellt skulle kunna ha den effekten på mig. Alvedon? Tveksamt.

Anonym sa...

These arе reallу wonderful idеas in about blogging.
You have tоucheԁ some gooԁ factorѕ here.
Any way keep up wrinting.

my weblog Www.phpnuke.org

Anonym sa...

Тhank уou for the auspicious wгiteup.
It in faсt waѕ a amusemеnt асcount it.
Look advanced to mоre added agreeable from yοu!
However, how can ωе cоmmuniсate?


Visіt my web site - V2 Cigs Review