onsdag 12 januari 2011

Men det är fortfarande bättre än Idol

Jag fick frågan nyss om jag inte gillar Dr. House (på tal om fyrans programutbud). Och jag måste säga att jag generellt sett har lite svårt för tv-serier som bara består av ett enda avsnitt. Men som är inspelat i hundra olika versioner med olika statister. Som House till exempel:

Patient kommer in med svårdiagnosticerad sjukdom. Blir snabbt sämre. Alla läkare brainstormar, men lyckas inte lösa gåtan. House sitter med under brainstormingen och petar på alla med sin käpp hela tiden. Sen äter han lite piller och kommer med ett helt galet förslag - som alla med lite sunt förnuft förstår att det skulle innebära döden för patienten. Till och med vi tv-tittare fattar det. House, som ju inte går att ha i möblerade rum, gör som han själv vill hela tiden och struntar i de andras varningar. Patienten dör nästan, alla anklagar House, och sen blir patienten plötsligt frisk. (Lagom till sista reklampausen). Sen låtsas han att hans ben inte gör ont och äter lite mer piller och är taskig mot sin kompis. Slut.

Med vissa variationer.

Men första gången jag såg det tyckte jag att det var bra!

5 kommentarer:

Mångmamma sa...

Nu var det länge sedan jag såg något avsnitt med House men i sak kan jag hålla med om att manuset gäller.
:)

Ekathan sa...

Vet du var det gjorde ont?
i hjärtat...

LillaUlle sa...

Kan inte annan än hålla med! Hel och fullt!

ksth sa...

Kramperna! Du glömde kramperna. Patienten får alltid allvarlig krampattack halvvägs igenom avsnittet också...

Anonym sa...

Jomenvisst är det så. Sjukdom-diagnos-fel diagnos- nära döden- sista reklampaus - mirakulös räddning!! Men jag ääääälskar honom ändå, för att han är så ljuvligt skruvad. Annacarin