söndag 7 augusti 2011

Om bloggen som inte blir en bröllopsblogg

För ett tag sen bestämde vi oss för att vi ska gifta oss nästa år. Det skulle vara ett litet budgetbröllop, enkelt men roligt.

Sen köpte vi det här huset. Med dåligt tak som behöver läggas om snarast. Och det visste vi om innan vi köpte det, så vi har inte blivit lurade på något sätt alls. Vi visste bara inte att det skulle bli mer än dubbelt så dyrt att lägga om det som vi trodde då. Oftast så tror man ju just då att det ska bli som man tror då. Typ liksom.

Och nu finns det liksom inga pengar kvar till bröllop. Men vi vill fortfarande gifta oss. Och med inga pengar kvar menar jag men-vadå-grillkorv-duger-väl-att-servera-på-ett-bröllop-inga-pengar.

Så ni behöver oroa er för att den här bloggen ska förvandlas till någon tråkig slags bröllopsblogg. Det finns nämligen inte så mycket att blogga om grillkorv.



18 kommentarer:

Fru Gårman sa...

När vi gifte oss gick det på typ 3000 kr. Borgelig vigsel med 5 närvarande. Sen åt vi tårta vid vattnet och skålade i bubbel som pappa hade med sig. Det var min ring som kostade mest, 2000kr.

Pumlan sa...

Att gifta sig är ju gratis, en ring av något slag måste man iof ha om man är i kyrkan.. Men man kan ha västa festen för alla man vill utan att det kostar. Knytis är faktiskt helt okej :)

Linda sa...

Vi hade ett borgligt bröllop uppe på ett berg, istället för presenter så fick gästerna ta med sig sin egna mat.. De hade med sig allt ifrån kall pizza, sallad & grillat. Svägerskans bröllopspresent blev bröllopstårtan, min andra svägerska som är florist gjorde buketterna till mig & dottern som var näbb. Vi fick också lite presenter.. En liten bröllopsresa(kryssning till Tallinn) och lite annat smått & gott.. Sammanlagt tror jag vårat gick på runt 4000-5000 & jag är ännu idag skitnöjd & det snackas fortfarande om vårat bröllop!

Anonym sa...

Kul att läsa om annorlunda bröllop! Och känns det inte lite passé med dessa hysteriskt påkostade bröllop, där liksom själva grundorsaken till varför man gifter sig har glömts bort? Vi vigdes i en limousine på väg till bröllopsmiddagen, med våra barn som vittnen! På kvällen dukade vi fram vin, ost, kex och lite annat smått och gott, sjöng Singstar och hade jätteroligt! Det är ofta det enkla och annorlunda som blir bäst, och finns som en skatt i hjärtat!

Chrissan sa...

Knytis?

Ida S sa...

Men du, det finns en massa olika sätt att gifta sig billigt på. Ett är att gästerna betalar en summa pengar för maten och sen har ni sprit och vin till självkostnadspris.. Kanon enligt min mening. Eller som nån skrev här uppe, borgerligt bröllop, knytis.. Klart ni ska gifta er och ändå kunna byta tak på stugan.. Vi gifte oss borgerligt och hade fest för dom närmaste för en kostnad på 33000kr och då va min ring den dyraste.. Kram

Play as if sa...

Min brolla gifte sig med en rätt stor middag, 3 rätter, osv osv, och alla betalade sitt. Alltså det stod i inbjudan att "eftersom vi inte har träd som producerar pengar (el likn) vore vi tacksamma om ni som ville vara med..." typ. 500 pix betalade vi var, och vips så blev det överkomligt för var och en istället för dyrt för två (brudparet).

Play as if sa...

Ps. Det var istället för presenter, alltså.

Anna i Mossahus =) sa...

Tja, ha bjudning vid ett hotell där alla betalar för sig och sen behöver ingen som inte vill köra hem efteråt;)

Jonna (Finnpajsaren) sa...

Vi hade ett litet intimt kyrkbröllop, 24 pers totalt (mest familj). Jag hade vanlig fin klänning. :) Efteråt åkte vi hem till oss där vi dukat fint men billigt och åt smörgåstårta o vanlig tårta. Inget uppstyrt med tal eller så. När alla var mätta var det hela slut och jag och min man åkte till Örebro och bodde på hotell. Käkade en bit mat och bara njöt. :) Detta var i januari och på sommaren bjöd vi våra kompisar på trädgårdsfest. DET VAR PERFEKT! Och billigt. :)

Karin s sa...

Skansen har drop-in-bröllop en dag i juni. Supertrevligt!! Endera har man picknick med sig eller så kan man köpa picknickkorg. Finns även champagnebar den dagen.

Anonym sa...

Jag kan skicka pulvermos om du vill, hur många blir ni?
Eller föresten - nu kom jag på det- Bjud in alla till att renovera taket och ha en liten bröllopsfest som tack. Smart va? :)

Malin J sa...

Vi gifte oss borgligt. Kräftskivan efteråt var en present ifrån svärmor, tårtan ifrån svägerskan och 6-rätters supé med övernattning på hotell var presenten i från min familj. Äldste brorsan ställde upp som barnvakt samt att det var städat och fint när vi kom hem dagen efter.
Om familj och vänner är med i själva bröllops bestyren istället för att köpa presenter som man ändå inte använder så blir det inte så dyrt.
Vi lade väl ca 3000 allt som allt.

Familjen skogstokig sa...

Vi gifte oss borgerligt, mitt i gnistrande snö, i sköna friluftskläder, hemma. Våra närmaste var med och fyllde huset med skratt och medhavd mat, vi lagade den tillsammans. Världens finaste och bästa bröllop!

Karlskronamamman sa...

Grattis, vad kul att ni ska gifta er!
Fixa taket så kan ni ha knytis i trädgården sen....borde väl vara riktigt mysigt?

Me and my dark secrets sa...

Vi gifter oss hemligt - helt utan släkt och vänners vetskap i mitten av oktober. Fundera på vad ni vill ha - vad är viktigast. Visst vi lägger 13k på en vigselring. Men du kanske hittar en som passar dig för en billig peng.

Vi har fått tag på fotograf från BT. En som håller på att utbildar sig och fotar gratis.

Sen hoppas jag på att en gymnasieskola i närheten - deras frisörsprogram är sugen på att göra en håruppsättning.

Så det går att komma undan ganska billigt ivf ;)

Mamma Illvilja sa...

Ha bröllopsfesten vid stugan. Antingen be några hjälpa till med maten eller ha knytis. Önska er pengar till taket i present och erbjud de händigaste i bekantskapskretsen att sova över och dagen efter smyger ni in att det vore en helt fantastisk bröllopspresent om dem ville hjälpa er att lägga om taket. ;)

Anonym sa...

Jag gillar att läsa och jag föreställer mig denna webbplats fick några riktigt bra grejer på den!