onsdag 24 augusti 2011

Glas i maten

När jag åt middag förut kände jag plötsligt hur jag tuggade på något hårt. Fiskbrosk tänkte jag, eftersom att det faktiskt var fisk jag åt. Annars hade det nog inte varit min första gissning. Så jag tuggade vidare. Det är ju bara töntar som spottar ut alla fiskbrosk. Det vet ju alla. Om nu fiskar har brosk?

Men det här fortsatte liksom att vara hårt fastän jag tuggade på, så jag tänkte att det kanske var bäst att spotta ut det i alla fall. Och ut kom förvånande nog en liten glasbit. Mest förvånad blev nog min underläpp dock, för den brukar inte liksom skäras upp litegrann när jag äter. Och tydligen blöder man jättejättemycket när man gör sig illa i läppen. Mycket opraktiskt måste jag säga, för vet ni hur svårt det är att sätta ett plåster på läppen? Och hur dum man framför allt ser ut? Det hade eventuellt inte sett lika fånigt ut om det inte hade varit ett Hello Kitty-plåster, men nu tycker jag inte att vi ska fastna i detaljer här.

Naturligtvis slängde jag all mat på tallriken. Och allt ris i kastrullen, och allt ris i förpackningen. Själva kastrullen behöll jag dock, nån måtta får det väl ändå vara på saken.

Problemet är bara att jag inte har en aning om var glasbiten kom ifrån. Var det från riset? Eller fisken, eller paneringen på fisken (som jag dessutom panerade för typ en månad sen, det här var en matlåda från frysen jag åt), eller kom den bara flygande från ingenstans och landade i min mun? Och ska jag ringa till de som tillverkat riset (eller distribuerat eller vad fan de nu gjort med det) och berätta det här? De lär ju inte göra något åt saken ("Hej, jag ringer för att berätta att det kanske var en glasbit i den påsen med ris som jag köpte från er. Men det kan också komma från fisken jag åt till. Ett ströbrödet den var panerad i. Eller kanske bara från vattnet jag inte drack till maten"), men vill de ändå veta tror ni?

Jag är ju pinsamt och hopplöst obevandrad i den här sortens vett och etikett känner jag. Jag får nog försöka kontakta Magdalena i morgon och rådfråga.

Eller bara tycka synd om mig själv för att det gör ont i min läpp.

8 kommentarer:

Maria sa...

Klaga hos alla för att vara på den säkra sidan!!
Men vänta tills i morgon och ägna kvällen åt att tycka synd om dig själv :(

Jojjo sa...

Det är helt sjukt att en jag känner råkade ut för samma sak bara för nån vecka sen, men i köpta kantareller! Känns ju inte alls bra.

Colombialiv sa...

Jag tycker att du ska ringa lokaltidningen så får de komma och ta bild på dig där du sitter med glasbiten i handen och ser förnärmad ut till rubriken "Maria fick glasbit i riset" och så kan du säga saker som "Ska det verkligen gå till såhär? Man tror ju att man kan lita på ICAs ris, men nu ska jag aldrig mer handla där. Det blödde i hela munnen - det var en fruktansvärd upplevelse."

Anna sa...

Tja, Aftonbladet tar gärna upp din incident -de tar nog upp alla incidenter. Dock får du nog räkna med en hel del kritik om "hur gnällig får man lov att vara" eller "Allt för lite uppmärksamhet" .. Sen å andra sidan - all publicitet är väl bra publicitet? Eller?

Eller så gnäller du bara en liten skvätt här -som jag hade gjort, fast i min igen blogg och ringer till alla dem som du köpt mat av och gnäller. Så kanske du får tillbaka pengarna från alla de företag;) Det är väl inte helt illa? =)

Anonym sa...

Stäm de djävlarna. Allihopa.
/Åsa

MonasUniversum sa...

Oj vad det var roligt att träffa dig och din kompis! Så roligt att jag glömde att presentera dig för Titti som var framme. Jävligt oartigt, särskilt med tanke på att jag brukar vara noga med sånt. F'låt.

Du, här är länken jag pratade om. Skit i de två senaste inläggen, läs de andra. Men som sagt, hon bloggar i skov. Tyvärr..

http://kaydinasvarld.blogspot.com/

MonasUniversum sa...

Du, en annan sak. Är innte på GA. Vad betyder "Avvisningsfrekvens"? Jag har ca 90% i snitt, men fattar ju fan inte om det är katastrof, eller bra.

Åhh så bra jag är på sånt här skit!

Maria sa...

Mona: Det var jätteroligt att träffa dig också! Av principskäl gillar jag alla människor som utbrister att jag är snygg när de ser mig. Avvisningsfrekvens betyder tydligen såna som har varit inne på sidan väldigt kort tid utan att vare sig scrolla eller klicka på något. Typ de som är inne och vänder alltså. Jag gissar att det är såna som inte läser bloggar i exempelvis google reader och är inne för att kolla om du har uppdaterat.

Ska kolla länken nu. Tack för tipset!