måndag 8 augusti 2011

Inga knäckta nackar här tack

Julius har fått en ny barnstol, en framåtvänd. Helst hade jag velat vänta ett tag till med att vända honom, men den här sommaren har han gråtit av smärta varje gång vi har åkt bil i mer än en timme. För tydligen gör det ont att sitta med knäna upp under hakan under för lång tid.

Och jag vill ju inte att han ska ha ont. Såklart. Det vill ju inga föräldrar att deras barn ska ha. Men samtidigt tycker jag att det är läskigt att han sitter framåtvänd, tänk om hans nacke inte klarar av tyngden från hans huvud vid en eventuell kollision? Har han stort huvud? Hur stort huvud har alla andra barn i hans ålder, kan man dra några slutsatser vid en jämförelse? Kan man binda fast huvudet vid stolen?

Jag vet inte svaret på nån av de frågorna faktiskt. Och det gjorde inte säljaren i affären heller (Eh nä, jag frågade inte det så klart. Men jag kunde ju se på henne vad hon skulle ha svarat. Bilbarnstolaffärer borde förresten ha en modell av ett huvud vid bilstolarna så att man kan jämföra och se om ens unge har stort eller litet huvud).

Anyways, han överlevde resan hem idag från landet. Men sen tror jag inte att han kommer få åka bil något mer, så har vi löst det problemet liksom. Han får stanna hemma ensam varje gång vi ska åka någonstans. Det tror jag är säkrare.

10 kommentarer:

Potatishäxan sa...

Usch den här bilstolsångesten känns igen. Fast jag har ändå klarat mig rätt bra, ettan den tunna räkan kunde åka bakåt tills hon var över 4, tvåan fick byta vid tre för han spydde. Och det är ändå helt ok.

Unknown sa...

Better safe than sorry typ. Så försöker jag jobba. Nåt som gör att vår bebis sitter så hårt fastspänd i sin bilstol som jag vågar. Ja, hon kan andas - det är väl huvudsaken...?
Dessutom, stannar barnen hemma har dom ju alla sina leksaker & känner igen sig. Bara positivt alltså :)

Knaada sa...

Tack! Du har ju lösningen!

1) En död unge.
2) En skrikunge med benkramp
3) En nöjd okrampig och levande unge hemma.

Jag vet vilket jag också väljer :)

hönsmamman sa...

Du KAN faktiskt surra fast huvudet i stolen. Såg reklam för en sån anordning där ett bälte fästes runt barnets panna och det var för att barnet skulle sova gott o förhindra huvudet från att tippa framåt eller hänga o slänga i kurvorna. Fast det framgick inte om man skulle fästa redan från början (vilken unge vill i vaket tillstånd liksom bältas fast utan möjlighet att röra huvet?) eller om det gick att göra i farten - från förarplats - på mototrväg - med barnet i baksätet. Eller har jag drömt alltihop...

Tantaluran sa...

Små barn, s k små bekymmer....stora barn stoooora bekymmer!

Otaliga projekt sa...

Ja, vad kan jag säga.... Du är festlig!

Malin J sa...

Känner igen ångesten. Vi väntade ungefär lika länge med att byta stol. Men ingen ångest slår den jag kände när pojken var tre månader och bromsarna lade av på bilen vid motorvägskörning. Lyckades motorbromsa och komma in på en avfart.När farten minskat ytterligare så kan jag ÄNTLIGEN dra handbromsen och få stopp på bilen. Vänder mig om och kollar till lillkillen och inser att han inte var fastspänd. DEN ångesten, att inse att jag kunde haft ihjäl mitt eget barn. Jösses.
Nu trippelkollar jag alltid att han sitter fast och är enormt noga med att serva bilen.
Regeln för att byta bilbarnstol brukar ju vara att huvudet ska sticka upp över ryggstödet alternativt att barnet överskrider viktgränsen för den stolen man har.
Men du har ju rätt, säkrast är ju om de små inte åker bil alls ;-D

Raspberry sa...

Hönsmamman, var har du hittat den smarta grejen (om du inte drömt alltihopa dvs...). Vår dotter somnar direkti bilen, man får vänta tills det är läge, köra av motorvägen och bulla upp huvudet med kuddar. Det funkar i ca 5 minuter... trist när man ska köra i 2 timmar. Tipsa gärna om var du såg "huvudbältet". /Stina

hönsmamman sa...

Raspberry; Jag r ju så jäkla säker på att jag sett reklamen, kommer ihåg bilden exakt i huvudet på den lilla flickan med hela huvet fastsurrat som i elektriska stolen men ju mer jag tänker på det så låter det ju lite märkligt. Men jag ska googla lite så återkommer jag. Och om det bara var en dröm o du får för dig o söka patent så vill ja ha procent =)

ullrika sa...

Jag vet inte hur gammal din fina Julius är, men rekommendationerna är att sitta baklänges tills fyra års ålder (minst). Det finns alltså ingen vikt eller längdgräns, det är åldern som avgör när kroppen är stark nog att klara en kollision framlänges.

Nu har du ju redan köpt en stol så det är dumt av mig att skrämmas. Men. På youtube finns läskiga crash test dummies-filmer på skillnaden mellan bakåt- och framåtsittande dockbarn vid kollision i 50 km/h.

En bekant till mig blev påkörd bakifrån när de stod stilla. Bäbin i sitt lilla bäbiskydd sov gott vidare, sjuåringen i baksätet hade hon i nacken i över en vecka... MEN! Det hade ju en vuxen också kunnat få, just de där baklängespåkörningarna är ju de värsta på sätt och vis.

Lycka till med din stol! Hur du än gör :)