lördag 23 oktober 2010

Om när jag blev godkänd

Ja uppkörningen ja. Jag vet inte om jag någonsin varit så nervös tidigare i hela mitt liv. Jag darrade bokstavligt talat som ett asplöv. De första tio minuterna gick bra, jag gled igenom en rondell så elegant man bara kan när man skakar så mycket, lyckades ta mig upp på motorvägen utan att preja av mig själv eller nån annan och blev sen dirigerad in i ett litet villaområde.

Finemang tänkte jag, köra i trettio utan att köra över ungar som springer över gatan, det klarar jag utan större problem. 

Men tyvärr hade kontrollanten andra planer. Han ville naturligtvis att jag skulle backa runt ett hörn. Ett hörn med uppförsbacke.

Då tänkte jag kliva ur bilen där och då och tacka för mig, men nånting fick mig att besinna mig och stanna kvar i bilen och göra ett försök. Och jag backade och svängde och svettades och svängde lite mer, med ena foten på kopplingen och den andra på bromsen (varför göra saker och ting på rätt sätt liksom?) och bilen morrade och hoppade och hotade med motorstopp var tredje sekund men på nåt sätt - fråga mig inte hur - lyckades jag ta mig runt hörnet utan att hamna på fel sida av vägen eller få motorstopp.

Sen är allt en enda dimma. Jag svettades ännu mer, ville helst ligga i fosterställning och gråta, körde eventuellt mer motorväg, skakade mer än nånsin och sen plötsligt var vi tillbaka på parkeringen som vi startade ifrån.

Och av någon underlig anledning fick jag godkänt. Det kanske räckte med att jag inte dödade någon, jag vet inte riktigt hur höga kraven är faktiskt. 

Och nu har jag körkort och en bil som bärgats till verkstaden för att ena hjulet höll på att lossna. Det är så skönt när man har tajmingen på sin sida. För vem vill ut och köra bil med ett nytaget körkort liksom?

21 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till att kunna ägna dig åt en av de dyraste sysselsättningar jag vet - bilägande. Annacarin

Knaada sa...

Alldeles lagom till den första snön också :)

Ett STORT grattis till dig!

Simma lugnt nu :)

Annika sa...

Grattis!! Vad coolt, när jag blir stor ska jag också ta körkort...

Ting sa...

Jag minns hur det var.
Jag mådde illa och fnissade hela uppkörningen.
Grattis igen!

smultronpaj sa...

åh, världens största grattis!!!! Jag vet precis hur nervös man kan vara. Var helt säker på att jag skulle falla död ned och kräkas i bilen. I den ordningen också.

Vad bra du är!

Anna sa...

GRATTIS!
"That's one small step for [a] WOman, one giant leap for mankind" eller war det tvärtom?
Trevlig helg & Kram
Anna

Linda sa...

Grattis!

Anonym sa...

Grattis till körkortet!!!

Jonna sa...

Grattis! Tråkigt att höra att de kollar om man kan backa runt hörn bara, för det kan inte jag. Och kommer troligtvis aldrig att lära mig. Min lärare pratar bara om någon incident ur Desperate Housewives varje gång jag försöker.

Klankis sa...

Jag har haft körkort i 15 år och har aldrig backat runt ett hörn sedan jag fick det. Varför skulle man göra det liksom? Och dessutom i backe? Finns ingen anledning. Fickparkera däremot, det är bra att kunna.

Helene sa...

Grattis till körkortet!

LillaUlle sa...

Grattis igen!

Saralito sa...

Stort grattis! Någon gång i framtiden ska jag också ta tag i det där med körkort. Sådär långt in i framtiden som i nästa liv ungefär. Bilkörning skrämmer livet ur mig.

labolina sa...

Grattis! Min egen uppkörning var ett trauma. Jag har aldrig varit så nervös varken förr eller senare. Efteråt märkte jag att jag inte hade någon saliv i munnen. Hela munnen kändes som ett stort sandpapper. Det var snart 17 år sedan och sedan dess har jag knappt vågat köra. Jag menar, jag kan ju bli av med körkoret så dåligt som jag kör!

Malin sa...

Grattis! Måste kännas skönt att de är över. Nu är det bara att köra och tuta så fort bilen är lagad.

mimiamelie sa...

Grattis! :-D
Själv fick jag också backa runt ett hörn, dock träffade jag att backa på trottoarkanten och jag körde upp på trottoaren och fortsatte - men jag fick körkort trots det!
Första körningen är helt magisk!

Fia sa...

Weee! Grattis!
Känns ju helt safe nu, efter det här inlägget, att jag eventuellt kommer möta dig i trafiken i framtiden. ;)

Shamrock sa...

Grattis! Det enda jag gjorde rätt på första uppkörningen var att jag satt inne i bilen - resten var fel

Maria sa...

Haha! Ni är roliga och söta, tack igen för alla gratulationer! Puss på er!

En annan Maria sa...

Stort grattis till din nyvunna frihet!

När jag körde upp och han bad mig vända i detta gathörn så körde jag vidare till vändplatsen längre ner på gatan istället. Jäkligt smart om jag får säga det själv! (Gubben höll inte med. Tråkmåns! Han hämnades genom att låta mig backa flera gånger efter det. Jag blev godkänd trots allt...)

Finnpajsaren sa...

Åhåå. GRATTIS!
Själv ska jag snart gå handledarkurs och köra med "vår" äldsta!
Fy fan...