tisdag 12 oktober 2010

Att hålla sig till ämnet

Det finns de som tycker att det är lite lägre status att jobba med mindre barn, att det på något sätt skulle vara mindre av en utmaning än att exempelvis jobba på gymnasiet (som vissa kanske är utbildade för egentligen). Men jag håller inte med alls, små är barn är faktiskt väldigt kompetenta. De har en stor förmåga att föra stringenta konversationer, göra djupgående analyser samt problematisera olika situationer.

Häromdagen hade vi till exempel en viktig samling om ett ganska angeläget och viktigt ämne, närmligen hur man är som kompis (eller seminarium om olika sociala koder och hur man bör uppföra sig enligt dessa. Man kan kalla det för vilket som). Alla barn räckte ivrigt upp handen och kom med relevanta inlägg som: att man inte får slåss eller bitas, man ska säga förlåt om man gjort något dumt och att ett av barnens mamma gympar. Oklart dock vilken sorts gympa. Vidare fick vi höra att flertalet barns mammor gympar, vissa småsyskon äter sand och att även ett stort antal barn var på Kolmården i somras.

Precis som vilket styrelsemöte som helst. Eller seminarium på universitetet. Så att man ska hålla på och racka ner på det här yrkets status, det tycker jag är jättemärkligt. Jag utmanas ständigt på det intellektuella planet när jag är på jobbet.

14 kommentarer:

Cattas liv och tankar sa...

Tycker att alla som jobbar med barn på förskola/skola, oavsett barnens ålder gör ett FANTASTISKT bra jobb! Skulle få åt nerverna efter en dag...

Sara sa...

Gympa? Gör man det fortfarande? Jag trodde att man gick på aerobics.

Camilla sa...

Hahaha!
Tack!
Efter en dag med förkylning, mensvärk o migrän var detta precis vad jag behövde. Jag kan riktigt höra den intellektuellt utmanande konversationen.

Ulrika sa...

Haha, ja så är det. Små barn har mycket för sig. Måste ändå va befriande att slippa vuxnas översitteri och utbyte av fina obegripliga ord. Istället för att säga "jag behöver uppsöka damrummet" säger dina ...klienter. " Fröken, jag behöver BAJSA". Förlösande!

elli sa...

Jag tror att du har världens bästa jobb.
Hade jag inte varit smått hypokondrisk hade jag varit avundsjuk. :)

smultronpaj sa...

på min förskola hade vi samma tema på samlingen, eller vi har återkommande detta tema...Hur som helst så svarade ett barn på frågan hur man kan hjälpa en kompis;
-man kan hjälpa en kompis upp när man har sparkat ned den.
Klockrent!
En annan sa;
- om en kompis har ramlat ned från ett träd kan jag fråga om jag ska hämta en fröken...
Och vem påstår att barn inte är empatiska?

Tant Hanna sa...

Efter snart 7 terminer studielån så kan jag bara hålla med dig. Själv fick jag kommentaren i somras "Fröken du måste äta lite mer så din bebis kan växa." Ehh till saken hör att det inte bor ens ett uns till knott i magen. Men ja, tackar...

fisken sa...

HA HA HA! En nära källa har skvallrat om att det kommer fram BETYDLIGT mer detaljerad information är att föräldrarna gympar ifrån dagisungarna.
Tydligen så har ex en av ungarna en farmor som "ser ut som ett kramdjur mellan benen, men mamma ser ut som jag".

Har INGEN aning om hur man skall tolka det?

Fia sa...

Jag var med om en liknande upplevelse på en utbildning för nån månad sen. Med den lilla skillnaden att det endast var sk. vuxna människor med i det klassrummet. Ja, och så danskar då förstås.

http://menvetdu.blogg.se/2010/september/utkast-sept-15-2010.html

Mika sa...

Jamen det är ju precis så som jag har det på mitt jobb!!! Får reda på en massa gottigheter där med men från lite äldre människor.

Nej... jag förstår inte hur man kan racka ner på dom som tar hand om våra minsta. Det är dom som skulle haft mest cred, högst lön och hög status. Det är ju dom som lägger grunden för hur barnen fungerar i framtiden (dom som ser till att lärarna får åka räkmacka om dom gör rätt!)

Kram
Mika

Mångmamma sa...

Och jag tycker att det är gruvligt orättvist att jag med-ingen-bild-alls, hamnar allra sist i kön fast jag är följare nr 90!

Och att vi luxuösa hemmafruar inte får betalt alls! :)

Orsakullan sa...

Aerobics är också ute, nu är det Les Mills med body pump och body combat och sånt som gäller....

Knaada sa...

Det är väl kanske det enda läraryrket där eleverna har mer att lära vuxna än tvärtom!

Och när jag tänker på det så blir jag förbannad av sånt där. Vad skulle dom "större" skolorna ha för elever om barnen inte hade fått en bra grund!!!!?? Det är ju ni som gör grovgörat!!? Usch vad jag blev irriterad nu känner jag, kl 12.10, jag måste äta frukost.

Maria sa...

Catta: Äsch, det är inte alls lika stressigt och nervpåfrestande med andras barn.

Sara: Man gör ingetdera. Man sitter i soffan.

Camilla: jag är glad att jag kan hjälpa till!

Ulrika: Ooooh, om du bara visste hur många gånger per dag jag hör orden "jag är bajsnödig"!

elli: Det är nog världens bästa jobb. Ända tills vinterkräksjukan kommer till stan. Då tar jag nog tjänstledigt.

smultronpaj: hahahahaha! "när man har sparkat ner nån", dagens bästa!

Tant Hanna: Men nu ska du inte vara så knusslig. Se det som ett medgivande till att äta upp det barnets portioner av det som är extra gott.

fisken: kramdjur? pleeeeeeeeease tell me no more!

Mika: du har helt rätt, om man inte gör rätt från början är det jävligt svårt att fixa till det sen.

Mångmamma: jag håller med! Fixa en bild istället så att du hamnar där du förtjänar!

orsakullan: Och soffan. Glöm inte soffan.