tisdag 19 oktober 2010

Nya tider

Enligt Björn som lyssnade på vetenskapsradion på P1 häromdagen (mycket viktigt att jag fick med att det var just han som lyssnade på det, mycket viktigt. Så nu vet ni, ibland lyssnar han på sånt i bilen i ca sju minuter på väg till dagis. Det är ok att bli imponerade), tror barn mer på vad vuxna säger än vad de själva ser.

Herregud säger jag bara! Vilken revolutionerande insikt, kunde ingen ha kommit med den förut? Varför har vi hållit på och trasslat med barnuppfostran old style så länge helt i onödan? Nu ska det bli andra bullar av i alla fall, barnen får faktiskt skylla sig själva om de köper allt vi säger rakt av utan kritiskt tänkande. Nu ska jag börja hota med det läskiga trollet under soffan så fort de inte gör som jag säger!

Nästa vecka ska vi prata om hur man gör när barnen drömmer mycket mardrömmar.

3 kommentarer:

Smilla sa...

Ja det där stämmer nog men det finns en liten baksida med det hela. När barnen blir vuxna och börjar tänka igenom allt som sagts och som de tagit för sanning inser de att någon fört dem bakom ljuset och plötsligt är man en avskydd förälder.

Fast allt beror ju på vilka ambitioner man har. Först å främst vill man ju överleva dagen.

A&T sa...

Ha det där tror jag Björn har fått om bakfoten. Det måste ha varit "barn tror mer på vad de själva säger, än både vad vuxna säger och det de själva ser"!

Men det skulle ju öppna oanade möjligheter om Björn hade rätt!

Maria sa...

Smilla: Äsch, då förnekar man allt!

A&amp:T: Sant. Barn tror allra mest på det de själva säger! Rätt fascinerande faktiskt.