lördag 10 december 2011

Jag kan tycka att det är ett jävla oskick med alla som kan tycka saker

Hörni, vi måste prata om en sak. Det här med att folk går runt och säger "jag kan tycka" när man diskuterar saker -  det är inte ok. Antingen så tycker ni något, eller så tycker ni inte det. Är vi överens?

"Jag kan tycka" kan nämligen lika gärna följas av "men nu tycker jag inte så. Jag bara kan tycka så". Och det kanske sägs jättejättetyst, så där tyst att den andra personen inte hör det och så blir det en jättekonstig diskussion. Så stå för det ni tycker istället!

Är alla med? Antingen tycker vi, eller så tycker vi inte. Vad vi kan tycka är oftast irrelevant. Ok?

Ok!


12 kommentarer:

Anki sa...

Ok! :-)
Tycker jag.

Knasterfaster sa...

Jag kan tycka att du har en poäng med det här inlägget.

Singelmamman sa...

Ok, jag kan tycka att du har rätt. Och när jag tänker efter tycker jag det också.

Eva sa...

Det är som när någon säger "jag skulle gärna vilja".....antingen så vill man eller så vill man inte. Så tycker jag

Myggan sa...

Så skönt det är att det finns fler som tycker som jag.

Tant Grön sa...

Själv anser jag att alla dessa små mellanord som t.ex. kan, nog, kanske och att omformulera påståenden och krav till frågor är ett lamt sätt att kommunicera. Genom att snirkla till meningarna försöker man låta trevligare/mesigare. Kanske jag borde blivit militär. Eller dikator. Finns det något land som behöver en barsk tant?

Carolina sa...

Min familj behöver en barsk tant som styr upp lite. Kan du komma Tant Grön?

Anonym sa...

I den kommunala svängen inleds samtliga meningar för tillfället med "jag tänker att..". Vad fan, man får väl förutsätta att det som kommer ut ur käften på något sätt passerat hjärnan, eller?

Anna sa...

annars kan ju tyckandet vända som vinden !!!

vilket brukar bli rätt förvirrande :)

Maria sa...

Jag kan ju verkligen tycka att ni är himla kloka allihop som skulle kunna tycka som jag!

Johanna sa...

Drömmen är att ha varit bortrest i tre veckor och plötsligt ha 24 olästa hamsterinlägg att ta ikapp. Tjoho!

Anonym sa...

Du är så rolig (och klok som en bok)!! Jag hör oftare "kan man tycka" (MAN!! Vem är det??) än "kan jag tycka". Jag är verkligen allergisk mot det där att säga "man" i stället för att stå för att det är "jag" som avses.
Älskar hur som helst diskussioner om språket, uttryck osv!
Tack för en häääärlig blogg!
Susanne