måndag 21 juni 2010

Vad ska man annars med tvättmaskin till?

Vardagmorgon hemma hos oss: Klä på ett motsträvigt barn. Tvinga det andra motsträviga barnet att klä på sig. Tvångsborsta tänderna på två skrikande barn.

Pressa ner cykelhjälmar på två barnhuvuden. Få med sig båda barnen ner i hissen. Hämta cykelvagnen. Trycka ner först det ena barnet och försöka hålla fast det med ena handen samtidigt som man knäpper fast bältet med det andra. Jaga rätt på andra barnet som rymt i källaren, upprepa proceduren med det. Svettas. Hämta cykeln ur cykelförrådet, försvinna två sekunder ur barnens synfält. Lyssna på illvrålet. Svettas ännu mer, slåss med alla jävla cyklar som står i vägen i det skittrånga cykelförrådet, slit och dra och skrik för att få ut rätt cykel. Be barnen hålla klaffen. Ångra sig, tänk om nån granne hör? Be sig själv hålla käften i stället. Fast tyst.

Kånka ut cykeln. Slipa på formuleringar för Blocket-annonsen i huvudet: "två ungjävlar till salu" eller "kom och hämta dem. Fort. Du får alla pengar jag har". Få ut både cykel och cykelvagn ur källaren. På något sätt, väldigt dimmiga minnen. Barnen skriker, jag skriker, cykeln bråkar.

Ut på gatan. Upptäcka att det regnar, trots att meteorologerna för en halvtimme sedan lovade sol. Ingen regnjacka på. Ingen jacka alls. Spänna fast cykelvagnen, upp på cykeln, cykla tre tramptag bara för att höra en liten röst där bak: "Mamma, jag är kissnödig".

Tänka att det är för sådana här tillfällen Gud uppfann tvättmaskinen. Trampa vidare.

11 kommentarer:

Medelklassman sa...

Är det någon som har koll på när barn blir vettiga? 7? 15? 18? 33?

/Pappa på vansinnets gräns.

Sara sa...

Ja vaddå, kiss när det regnar = tur i oturen. Doppa ungen i en vattenpöl och vips, ren och.. inte så torr, men i alla fall någorlunda luktfri. Låt sedan barnet springa sig torr. Se - du behöver inte ens använda tvättmaskinen!

Anonym sa...

Fick tips om denna underbara blogg via facebook. Vill bara säga att jag numera följer dig dagligen och får mig många goda skratt :) Du skriver roligt och slagkraftigt, att sedan igenkännings faktorn är riktigt hög gör ju inte saken sämre! Keep up the good work :)
/ mamma till Nova och Flora

Maria sa...

30+: Blir de nånsin det?

Skrytmorsan: Och så miljövänligt! Den där lösningen borde du få något slags pris för tycker jag.

Anonym: Tack ska du ha! Vad glad jag blir :-) Blir lite nyfiken på vem som tipsade dig, F.S?

livet i en låda sa...

Å herregud.
Blir svettig bara av att läsa.
Men ack så välbekant. :D

Anonym sa...

Det är som om du citerar mitt liv, tänk vad befriande det är att andra har det likadant. Och det här med ironi, underbart när man f-n inte reder ut det man gett sig in på. Själv har jag infört att jag får skrika KAttbajs när allt går åt skogen. He he... Tack för dina ord, de gör mig så glad.

Greta sa...

Du skulle gjort som jag, skaffat en begagnad karl med 2 tonåringar.....eller kanske inte :)

Lotta sa...

Hahaha! Fast om du vill sälja dem på Blocket måste du nog slipa på den där annonsen... Men nog är det typiskt ändå, det är som om kisset är inställt på att komma vid fel tillfälle!(eller så planerar de det, de smårackarna..)

Sandra sa...

Ha, ha,ha,ha,ha,,,,, Roligt!

Maria sa...

Livet i en låda: Ja, svett är nog det ord som mest beskriver småbarnslivet. För oss föräldrar alltså.

Anonym: Tack själv! Jag blir också glad av alla såna här snälla kommentarer. Och kattbajs låter bra, jag ska försöka anamma det jag också. Måste ju vara bättre än könsord iaf...

Greta: Lite sent påtänkt nu kanske. Typiskt mig att göra allting överilat.

Lotta: Fan! Är Blocket-köpare så kinkiga alltså?

Sandra: Ja för alla runt omkring kanske ;-)

Lotta sa...

Alltså tyvärr, men jag tror inte så många blocket köpare skulle slå till på 'två ungjävlar till salu'. Låter inte tillräckligt 'familjeidylliskt'. Prova 'två rumsrena pojkar till salu' istället, kanske skulle funka bättre. Alla ljuger ju på blocket i alla fall! :)