fredag 4 juni 2010

Hemskare än hemskast

Hörrni, läs inte boken som jag håller på att läsa just nu. Inte för att den inte är bra eller så, utan för att den är så jävla vidrig. Jag orkar snart inte mer, jag håller på att bryta ihop varje kväll när jag har läst ett par sidor, men jag känner att jag måste läsa ut den. Det är på något sätt det minsta jag kan göra för alla stackars människor som det berättas om där.

Igår kväll var det så hemskt att jag inte kunde ligga kvar ensam i vår säng (Björn var på konsert) utan var tvungen att gå in till barnen och lägga mig där. Så att jag kunde höra dem andas och svettas lite av att ligga under samma täcke som en tokvärmealstrande treåring.

Nästa bok jag läser måste vara helt fri från hemskheter. Huvudpersonen får inte ens tappa bort sin plånbok. Kanske en kokbok? De brukar väl bara ha lyckliga slut? Eller varför inte en trädgårdsbok?

7 kommentarer:

Therése sa...

Men nu måste du tala om vilken bok du läser, blir ju sjukt nyfiken!

Therése sa...

Och om man är lite trött och långsam så upptäcker man nu att det står på höger sida vilken bok det är...

Kia sa...

Jag kan varmt rekommendera "Mamma Mu gungar".
Repliken "Tjoho, tjoho - här gungar en ko" är rena vaccinet mot diverse hemskheter som kan tänkas drabba en efter det.

Allvarligt; ett av mina största bokintressen är andra världskriget, nazismen särskilt då. Jag har läst oerhört mycket genom åren. Förfasats och gråtit men ändå ansett det viktigt att läsa. Att VETA. Att försöka förstå.
Men sen jag fick barn...min hudkostym är borta och jag tjuter så tårarna sprutar för allting utom möjligen Mamma Mu. Jag bölar när Nasse kommer bort och Nalle Puh inte hittar honom - HALLÅ?!

Nu läser jag Boktjuven och den handlar också om Tyskland under nazitiden. En bok som tagit mig några timmar att läsa förr i tiden....har nu legat på sängbordet i två månader...och jag har ändå inte läst ut den.

Här. Ta ett paket näsdukar.

Anonym sa...

Men åh. Något lättsamt var det beställt.. Återigen. Alla "byte" böcker av janet evanovich. Roliga! För tjejer i alla fall.
Kram / Sissel

Camabo sa...

Jag lästa en recension av din bok och slutade efter ungefär halva. Det var det mest deprimerade jag läst på länge. Hur tänkte du egentligen? :o)

Maria sa...

Therese: Ja men om jag inte hade varit så trött och långsam själv hade jag ju kunnat skriva det så att man leta efter det i bloggen!

Kia: Åh. Mamma Mu är bäst! Jag har också läst Boktjuven, den var fantastiskt bra. Me jag vet vad du menar, sen barnen föddes klarar jag inte av några hemskheter alls.

Sissel: Jag svarade nog aldrig på det mejlet va? Hej demens. Hursomhelst, jag har redan läst de böckerna! Annars hade de varit perfekta nu.

Camabo: Alltså, det är en tradition vi har. Jag får alltid årets Augustprisvinnare i julklapp av Björn. I vanliga fall är de inte ens häften så hemska.

Camabo sa...

Åååå! Jag försöker få till nåt roligt om Augustpriset, "Adjö herr Muffin" (som vann 2002) och marsvin/hamstrar. Men jag kommer inte på nåt och nu ger jag upp för nu ska jag äta popcorn.