fredag 18 juni 2010

In my face

När de ringde och erbjöd mig jobbet i onsdags blev jag så till mig i trasorna att jag genast tackade ja och och när hon frågade om jag hade några frågor kunde jag inte komma på en enda.

Sen efteråt kom jag på lite detaljer som jag kanske borde ha frågat. Men inga biggies direkt, bara petitesser. Som vad jag skulle få i lön och om det var heltid eller inte.

Så jag ringde tillbaka och undrade lite casual vad de egentligen hade tänkt betala mig och hur mycket de ville att jag skulle jobba. Det visade sig vara heltid och lönen var den jag lite överrumplat hasplat ur mig på första intervjun (helt utan ha undersökt saken innan, jag trodde inte att sånt kom upp redan vid en första intervju). Och ja, jag fattar. Jag är inte dum. Jag lade mig alldeles för lågt eftersom de gav mig den lönen utan att ens låtsas förhandla. Det hade räckt så, jag fattade piken.

Men bara en timme efter att vi lagt på ringde hon upp igen. "Du, jag vill att du går in på en lön på det du sa + 500 kronor i månaden, och sen får du ytterligare 500 kr/månad efter ett halvår om allt funkar bra".

Men rub it in bara, gör det. För säkerhets skull, ifall jag inte redan hade förstått det. Mina blivande kollegor tjänar säkert 5000 kronor mer per månad än vad jag kommer göra. Jag är sämst på att prata pengar. Jag vet det. De hade inte behövt göra det så satans övertydligt.

Jag kommer dö fattig och underbetald. Och jag kommer ha bett om det själv.

8 kommentarer:

Tänkte bara sa...

Eller oxå är du en trevlig person som dom gärna vill ha som kollega. Du lär snart veta om du ligger lågt eller högt.
Vad var det för jobb?

Anonym sa...

Jag trodde att jag hade koll men fick ändå ett par tusen mindre än jag begärde. Sedan visade det sig att alla mina kollegor hade högre lön än mig och jag var den enda som disputerat. Vem har sagt att högre utbildning lönar sig i det här landet?
Har jag inte kollat innan säger jag bara att jag kommer följa fackets rekommendationer.

smultronpaj sa...

Men självklart är du inte underbetald! De begrep givetvis genast vilket proffs de hade hittat och för att inte tappa dig så var de tvungna att ge dig mer betalt - mest betalt.

Är min teori iaf. Grattis till jobbet!

Suzan sa...

O så kanske du får arbeta med ngt du vill jobba med också ?=)

Trollets mamma sa...

Välkommen i klubben - jag är precis lika begåvad som du.

Maria sa...

Tänkte bara: Tro det eller ej, till hösten jobbar jag som förskolelärare.

Anonym: Ja, man får väl lära sig av sina misstag. Men jag tror att jag ligger helt ok om man jämför i stort. Men på just den arbetsplatsen tycks jag ju vara rätt underbetald ;-)

Smultronpaj: Tack! Och du har ju naturligtvis rätt, att jag inte tänkte på det!

Suzan: Ja jag hoppas det iaf. Det känns väldigt rätt just nu. Innan jag har börjat jobba ;-)

Trollets mamma: man kan ju inte vara bäst på allt?

Zooföreståndaren sa...

Grattis! Vad skönt att få jobb!

Maria sa...

Anna: Tack! Och det är så otroligt skönt att jag inte vet vilket ben jag ska stå på!