onsdag 30 maj 2012

Jag förstår faktiskt inte



Jag minns att jag skrev ett raljerande inlägg en gång om en vårdcentral som jag inte gillar och att jag då sårade några av er som jobbar på vårdcentraler. Det var naturligtvis inte min mening då, och det är inte min mening nu heller att såra någon som är läkare.

Men jag måste bara säga att jag tycker att det är så märkligt. Så himla himla märkligt att man bara skickar ut labbrapporten till en patient som allergitestat sig, utan att man egentligen förklarar vad som står där. Nu har det hänt mig tre gånger, på två olika vårdcentraler. Och visst, jag kan googla. Och jag har allergiska vänner att fråga. Men vore det inte enklare om man bara ringde upp patienten och förklarade vad testerna visade? Eller åtminstone skickade med ett brev som försökte förklara?

Den här gången fick jag visserligen ett brev med, men i ärlighetens namn hade jag lika gärna kunnat vara utan det. Kan ni läsa det? Klicka på det så blir det större (tror jag)





Vadå "som du ser är barnet allergiskt."? Bara för att du skickar med labbrapporten betyder inte det att jag förstår vad som står där. Och varför ska vi göra en lista över våra egna allergier? Vem ska ha den? Och sist men inte minst, det finns huuuur många allergener som helst. Ska vi verkligen undvika alla? Det låter liksom lite... luddigt. Allting.

Så ja, jag har kontaktat vårdcentralen. Jag kände nämligen ett ganska starkt behov av det. Var inte det ganska självklart?

13 kommentarer:

Annette sa...

Otroligt dåligt!! Jag tror inte att dom får göra så ens! Dom måste informera sina patienter ordentligt! Måste man själva gå läkarutbildning för att kunna förstå sig på div svar i sjukvården?? kramar

Anonym sa...

Jag reagerade också på att brevet var skrivet på mycket dålig svenska!!
Ginger

Maria sa...

Annette: Det var en mycket trevlig läkare och jag tror inte att hon har gjort det här för att jävlas på något sätt. Men det är bara så konstigt att hon inte förstår att jag, i egenskap av icke medicinskt utbildad, inte förstår det där på egen hand.

Ginger: Språket känns inte så relevant för min del, man förstår ju gott och väl vad hon menar.

Åsa sa...

Alltså, jag förstår din frustration, det gör jag verklien. Men jag måste bara få berätta om andra sidan på myntet (som jag själv bråkar med just nu)... vilket är sjukvården i USA där de kallar en till återbesök för att förklara provresultaten i detalj. Låter ju bra, eller hur? Mmm, ända tills försäkringsbolaget tycker att man ska betala det besöket (150 dollar) ur egen ficka eftersom det inte räknas som nödvändigt... Jag vet att det svenska systemet är långt ifrån perfekt, och du har all rätt som klagar... Hoppas iallafall att lillkillen mår bra.

Erika sa...

Meh! Jag förstår dig! Hoppas att du får en bättre förklaring.... Läkare är duktiga på det de gör, men att ta folk har de ofta svårt för. Märkligt nog då de jobbar i det yrke de gör......

Potatishäxan sa...

Efter mitt senaste allergitest fick jag åtminstone en bunt broschyrer i kuvertet. Trots att jag pendlar med sköterskan som kan svara på alla frågor på tåget. Plus till min doktor.

Miss Upsey Daisy sa...

Jag ville göra allergitest men fick inte utan de tyckte bara jag skulle köpa allergimedicin för jag misstänkte att jag var känslig mot pollen.

"vi går på vad patienten säger".

Karin sa...

Men otacksamma människa! Här testar vi och håller på och skriver till och med och talar om i klartext att din unge verkar vara jordnötsallergisk och vi kan väl inte hålla reda på vad alla de där konstiga siffrorna och krumelurerna betyder, det har vi glömt för länge sedan, men i våra apparater så blir det liksom en liten extra markering på det som brukar vara jordnöt och kan det vara så jäkla omöjligt att hålla ungen borta från jordnötter? Kan det?

Cinso sa...

Förstår din frustration, men kan det inte vara så att personen som skickat ut det är lite "hemmablind".
Med tanke på läkarspråk, så är det de skrivit faktiskt barnboks språk (för DEM - JAG fattar inte ngt jag heller).
Fast ex Allergener är ju också ett ord som inte riktigt är .. öh.. vandligt...

Du får väl säga, nästa läkarbesök, att du behöver hjälp med din åkomma. Du har upptäckt att du är överkänslig mot "Superoptimoptiskapangsåfromenaliska" saker och funderar på hur du ska lösa problemet med huvudet ned, fötterna upp och en propeller i ryggen... så får du se om de förstår dig ;-)

Anonym sa...

Barnet är allergiskt mot jordnötter och därför ska ni undvika jordnötter (allergenen i detta fall). Uppenbarligen finns det risk för att han är allergisk mot annat också (som de inte har testat för?) och därför ska ni föra dagbok över vad han äter och hur han reagerar samt skriva ned om ni har några allergier själva samt höra av er till vårdcentralen. Klumpigt skrivet, konstiga formuleringar och något luddigt, men i jämförelse med försäkringskassans hemsida så tycker jag detta är solklart. Om inte jag har missförstått alltihopa vill säga.

Johanna sa...

Haha, älskar språkbruket också "...ämnen som ni misstänker att han kan vara allergiskt", "Det är viktig"

och så det härliga i att de inte orkar skriva ut "vid behov" utan kör en liten förkortning.

Sitter här och fnissar. Känns ju rätt inkompetent skrivet faktiskt.

Concordelia sa...

Jag vet att jag är lite snobbig när det gäller språkbruk hos officiella institutioner, men... ett brev som är skrivet på det där klumpiga, slarviga sättet med massa fel - näe, det hade jag inte kunnat ta på allvar. Hade blivit sjukt besviken. Och dåligt av dem att inte ens ringa och förklara, eller varför inte skriva ett bättre brev? Känns som att de inte bryr sig det minsta. Å andra sidan är det ju den uppfattningen jag har fått av vårdcentraler, de bryr sig verkligen inte alls.

MalinE i Orsa sa...

Dåligt tycker jag eftersom just allergi mot jordnötter är otroligt farligt. Har en vuxen dotter som är allergiskt mot det och vi kom på det när hon var runt 2 år. Nu är det värre än det någonsin varit, och det för att hon på nåt sätt blivit utsatt av jordnötter i luften runt henne. Så vad du än gör, utsätt inte honom för jordnötter alls, ha inga hemma, käka aldrig några, informera och hoppas att era vänner förstår hur farligt det kan bli. Min dotter är endast allergisk mot jordnötter. Inget annat.