tisdag 21 december 2010

Nej, men om vi skulle ta och skita i det där med jul i år?

Ska man vara snygg på julafton får man bita ihop och ge sig ut i julhandeln. Hej och hå, Kista galleria på kvällen den 21:a - kan det bli bättre?

Jag lyckades hitta en ganska bra parkering i ett nytt parkeringshus och sprang sen fram och tillbaka, fram och tillbaka i tusen olika affärer uppe i gallerian. Varmt, svettigt, förvånansvärt mycket folk med tanke på tiden, alla gångar ser lika dana ut, vänstervarv på vänstervarv utan att veta var jag är, är jag ens kvar i Kista galleria? Helt plötsligt var klockan tio och de stängde. 

Ner till bilen igen. Jag försökte hitta skyltar om utgången, men gav upp ganska snabbt. Följde efter en annan bil istället - var skulle den om inte ut liksom? Åkte igenom en bom, stack in kortet igen och förväntade mig få betala, men möttes av meddelandet "varsågod att parkera". Insåg att jag befann mig på en ny parkering. Gjorde två varv att hitta utgången. Höll på att börja gråta lite, vill ju helst inte sluta mina dagar ensam, bortglömd och vilse i ett parkeringsgarage, ryckte upp mig och hittade utgången.

Ny bom, in med kortet igen, fick betala 20 kronor den här gången. Sen ut i friheten! I ett jävla öde kontorsområde utan att ha en aning om var jag skulle. Höger? Vänster? Chansade på höger, körde på tomma vägar, pratade högt med bilen om hur gärna jag faktiskt ville hem, hittade av en slump rätt väg tillbaka.

Men det var det ju värt. FÖR JAG KÖPTE JU FAKTISKT ETT JÄVLA BÄLTE TILL JULIUS SOM HAN EGENTLIGEN INTE ENS BEHÖVER! 

Inga kläder till mig.
Inte de där fem julklapparna som var kvar.

Bara ett ynka litet barnskärp för 60 spänn. Och den enorma parkeringsavgiften på 700 000 kronor eftersom jag eventuellt fortfarande står registrerad med mitt kort som parkerad på den första parkeringen.

Värt.

4 kommentarer:

Fru Gårman sa...

Förlåt, men hahahahahahahaahahahahahaha.... Det är ett igenkänningsgarv, fy fan vad skönt å slippa parkeringshus! I ♥ där jag bor nu...

Emma sa...

gör som min mor, hon backade ut från tredje våningen i parkeringshuset. Bilarna efter fick givetvis följa med, mindre glada. Men de gör inget, huvudsaken var ju att komma ut, och de gjorde hon!

Anonym sa...

Skönt att höra att det är fler som utvecklat fobi för parkeringshus. I mitt fall gäller det alla jävla stolpar som finns överallt. Hur nödvändiga kan dom vara liksom?!
Kan dock inte rekommendera min familjs juluppladdning som ligger på nivån att skriva God Jul i byggdammet, pynta kräkhinken med glitter och vänta på rörmokaren (tomten?!) som aldrig kommer.../Elin

Kia sa...

Kan trösta dig med att de flesta p-bolag brukar köra med automatisk utcheckning efter 24 timmar.


Kanske kvittot blir så långt att du kan drapera det runt dej lite snyggt på julafton? Du kan ju låna Julius skärp att ha till.

God jul, du makalöst underhållande kvinna! Må din penna aldrig sina.