I vintras fick Julius en remiss till barnkirurgen från en akutmottagning och eftersom vi fortfarande inte hört något ringde jag dit idag för att höra vad som hänt.
Eller ja, jag försökte ringa dit och höra vad som hänt.
För det telefonnummer som står på deras hemsida, det går inte till dom. Det går till sjukvårdsrådgivningen och där insisterar man på att hjälpa mig, trots att jag säger redan från början att jag nog egentligen behöver prata med dom på akuten. När de sen håller tyst tillräckligt länge för att höra vad det är jag vill kommer de på att det inte är dom jag ska prata med. Utan de på akuten! Ja precis, svarar jag och låtsas som att det var deras egen idé. Det känns säkrast så. Sen får jag det riktiga numret, det hemliga numret, till akuten.
Och när jag väl når dit måste de söka, fråga runt, fråga mig om när vi var där, söka i sin egen dator igen, fråga lite fler kollegor, fråga om varför vi var där, söka i datorn igen och sen hittar de svaret på remissen.
Som skickats till dom. Som om vi suttit kvar där i en månad eller två för att få höra svaret.
Och svaret då? Jo, vi ska vända oss till primärvården istället.
Så eh, tack för att jag ringde då.
Jag hoppas verkligen att primärvården kan hjälpa oss på en gång. Så att vi inte behöver sitta i det väntrummet i en månad eller två i väntan på svar menar jag.
3 kommentarer:
Ja men tjoho!! Sånt där kan göra en galen...
Har inga problem med att fatta frustrationen, men vet också hur arbetssituationen ser ut på akuten så.... Ingen har förstås tid att ta telefon från kreti & pleti utan de försöker bli av med de harmlösaste frågorna via sjukvårdsupplysningen. Och självklart vet ingen vilka ni är när ni ringer. På akuten träffar man (på de flesta sjukhus) en läkare som går 3-4 pass där i månaden & under ett pass handlägger kanske 30 patienter. Det finns ingen tid för pappersarbete. Resten av sin arbetstid jobbar hen någon helt annanstans med helt andra patienter. Självklart är det lätt hänt att saker glöms bort eller blir liggande. Sannolikheten att en annan läkare skulle ta sig tid att läsa remissvaret, sätta sig in i ert fall & kontakta er när svaret dessutom var att det inte var ett akut problem (& låta akuta patienter vänta)är noll. Självklart är systemet värdelöst, men det är så det funkar.
Anonym: Jag förstår helt vad du menar, och jag vet att de verkligen sliter alla som jobbar där. Menade inte riktigt att raljera över personerna som varit inblandade i det här, tyckte mer bara att det var lite roligt. Lite Kafka-aktigt så där. Är inte det minsta sur över att det blivit som det blivit, tycker mer att det är som sagt lite lustigt. Det är liksom inget akut ärende, så det är inte hela världen att det gått ett par extra månader.
Det här är helt enkelt sånt som händer.
Skicka en kommentar