onsdag 8 augusti 2018

Mitt inre kraftdjur

Jag önskar att mitt inre kraftdjur inte var en struts. Jag önskar att mitt inre kraftdjur istället var något starkt och handlingskraftigt djur som tar tag i saker! Som får saker att hända. Som gillar utmaningar! Jag vet inte vilken typ av djur det skulle tänkas vara och jag bryr mig inte riktigt heller. Jag vill bara ha ett kraftdjur som får mig att fixa sånt som behöver fixas.

Men mitt inre kraftdjur är inte så. Mitt kraftdjur strutsen begraver bara huvudet i sanden när något är jobbigt. Så när mitt jobb ger mig ont i magen och jag uppdaterar appen med nya jobbannonser hundra gånger om dagen och sparar allt som ens är i närheten av intressant ("Torka hundar i röven åtta timmar dagen sa du? Helt klart av intresse!") går jag inte hem och skriver ansökningar till de sparade annonserna.

Jag går istället hem och sätter mig i soffan och tittar på när ansökningstiderna rinner ut.

**infoga tusen ledsna emojis**

8 kommentarer:

/nina sa...

Ok. Vad är din målbild? Sätt dig ner, blunda. Tänk på en perfekt jobbdag. Du går upp på morgonen, vad händer sedan? Visualisera.

Och en övning till : du fyller jämna år. Var är du, vilka ser du, hur mår du? Vilka människor finns i ditt liv? Utan målbilder vet du ju inte om du ska gå vidare, för du vet bara att det inte är bra där du är. Du måste veta vart du vill. Heja dig!

Emma sa...

Jag gick från förskollärare till yrkeslärare, det bästa jag gjort. Så sjukt roligt jobb och inte alls samma stress! Ett tips (jag har bara för mig att du är förskollärare, om jag har fel kan du ignorera 😅)

Åsa sa...

Jag är så glad att du bloggar igen. Jobbigt med strutsen, har inga goda råd heller... hoppas det vänder.

Maria sa...

Nina: problemet är nog mer att jag inser att jag har fel utbildning och inte möjlighet ekonomiskt att börja om?

Emma: Åh vad spännande! Vad är du yrkeslärare i för ämne och hur omskolade du dig?

Åsa: Tack! <3

Emma sa...

Jag är lärare på barn och fritidsprogrammet och utbildar alltså barnskötare. Jag har ingen utbildning utöver men mitt jobb vill att jag såsmåningom pluggar till yrkeslärare, som man kan läsa på halvfart (och de flesta arbetsgivare betalar när man är på uni). Spontansök till någon skola som har programmet (typ Kui, Olu etc) man kan också jobba med det på gymnasiet men komvux är rätt härligt med vuxna som vill vidare!

Ellen sa...

Så himla kul att du är tillbaka! Och angående inre kraftdjur så har jag en känsla av att vi är många strutsar. Jag avskyr mig själv när jag gång på gång sticker huvudet i sanden när jag tycker saker känns jobbiga. Jag märker att jag gör det, mitt förnuftiga jag kan analysera varför, men likt förbaskat kan jag inte komma ur det. Så sjukt frustrerande. Ja, det hjälper ju inte dig men du är i alla fall inte ensam...

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Du skriver igen!! Hurra!

DDT sa...

Jag instämmer i hurraropen! Har tyvärr inga smarta råd eftersom prokrastinering tycks vara min främsta hobby. Förutom att stirra rätt ut i luften då. Jag misstänker att mitt kraftdjur kan vara en sengångare.