onsdag 4 maj 2011

Tack men nej tack

Nej, jag läser faktiskt inte "Håpas du trifs bra i fengelset" längre. Jag tror att jag har läst två, eller kanske till och med tre böcker till sen den. Jag har bara glömt att ändra.

Men nu, nu har jag kört fast. Jag har inte tid att köpa eller låna nya böcker just nu (förutom att beställa på nätet, men det tar ju tiiiiid innan man får dem), så allt jag har är min läsplatta som jag fått av mamma. Och det är ju skitsmidigt att låna e-böcker på biblioteket. Det kostar ingenting, och man får dem på en gång. Och så kan man inte glömma att lämna tillbaka dem. Eh alltså, inte för att det brukar vara ett problem för mig. Jag har ju koll på allt liksom.

Hursomhelst, allt det där skulle ju vara jättebra om det inte vore så för att DET BARA FINNS DECKARE ATT LÅNA! Seriöst, varför det? Varför läser alla jävlar bara deckare? Jag begriper inte, det är ju som att läsa samma bok om och om och om igen, fast med olika namn på karaktärerna och olika motiv för mördarna. Så satans tråkigt.

Jag vill ha riktigt romaner, riktig böcker. Fast som e-bok då såklart. Har ni några bra tips att ge mig?

20 kommentarer:

sonja sa...

jag har skrivit en deckarnovell en gång. Den borde du läsa! Jättespännande stuff.

Wayne sa...

Doppler av Loe. Och Kafka på stranden av Murakami.

Sofia -skräddaren sa...

Jag har funderat på att skaffa en sån däringa läsplatta. Vad har du för sort?

(kolla gärna lite snabbt på min blogg, du har kanske svaret...)

Teresia sa...

En bok som du kanske redan läst men väl värd att läsas om är "The cider House Rules" av John Irving.

Anonym sa...

Just precis Maria - nu är du nog lite lat! 2 nya Murkami t ex är väl ändå inte deckare?!? Tror dom kom in i dag..
Det finns faktiskt nästan 1200 titlar-man måste bara orka gå igenom dom,

/mamma

Frida S sa...

Nån av Emma Hamberg kanske?

Anonym sa...

Jag tänker inte uppmana till olagliga gärningar som att ladda ner från Pirate Bay. Det får du bara inte göra. Även om hela New York Times bästsäljarlista läggs ut varannan vecka.

Maria sa...

Tack för tips hörni! Och två nya Murakami - det hade jag helt missat! Två på en gång alltså?

Mari sa...

Vad sägs om Daniel Åberg? Bara att ladda ner från hans hemsida. http://www.danielaberg.se/?page_id=4521

Lisa sa...

Har du läst Kajsa Ingemarsson? Om inte - gör det! Underbara böcker och långt ifrån bloddrypande mord. :)

Miss Baglady sa...

fattar inte heller grejen med deckare. har typ läst en eller två. så nu vet jag hur alla slutar etcetera.

däremot läser jag 2666 nu, på spanska. det är en läsinsats jag tror kanske har tagit mig vatten över huvudet.

Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan sa...

Penetrering av Unni Drougge eller Hungriga prinsessan av Christina Herrström. Två makalöst bra böcker.

Anna i Mossahus =) sa...

hundraåringen som klev ut bla bla ... har jag hört ska vara både bra och underhållande=)

Björn sa...

Vadå för Murakami? Vad heter dom? Varför finns de inte på Kindle store?

Laiey sa...

Ja deckare är ett sådant totalt slöseri med tid. Hur kunde det bli svenskarnas nya folknöje? obegripligt...

Pumlan sa...

Själv har jag lyckats packa och flytta alla mina böcker, fast jag själv inte flyttar än på en vecka. Den bok jag sparade och trodde skulle räcka var Väggen av österikisk kvinna. Den var sjukt obehaglig på ett bra sätt. Nu får jag läsa den reklam som dagligen dimper ner i brevlådan.

Pierre-Emil sa...

Alltså, jag fick min kindle i tisdags, och har nu samtliga böcker som fått en 5:a som betyg på amazon på den. Tog ungefär 10 minuter att ladda ner 3500 titlar.

Tror inte jag kommer behöva bry mig om at få tag på nya böcker på ett tag.

Velourpappan sa...

Det här visste du säkert redan men...iaf:

http://www.elib.se/library/default.asp?lib=3

Jenny sa...

Potensgivarna och Sirila gentlemän sökes. Samma författare till båda. Otroligt charmiga böcker.

Jenny sa...

Potensgivarna och Sirila gentlemän sökes. Samma författare till båda. Otroligt charmiga böcker.