fredag 29 januari 2010

Om när man låter autister skriva och publicera barnböcker





Fantastisk bok. Verkligen. Om man har någon slags autistisk störning det vill säga. Om ni inte har böjelser åt det hållet rekommenderar jag mindre detaljerade barnböcker för den som ska inhandla någon sådan. Som en telefonkatalog till exempel.





För jag kan inte påstå att jag själv tycker att det är så viktigt att 3 - 5-åringar vet vilket märke det är på polisens vapen. Om det inte är så att de ska köpa något på svarta marknaden så klart. Då kan det ju naturligtvis vara bra att ha vissa baskunskaper.



Till dessa baskunskaper räknas naturligtvis också att rånare brukar såga av sina hagelgevär. Tyvärr var det inte en mer beskrivande bild än så, man får inte veta några exakta mått. Men för den fyraåring som är lite händig är det bara att sätta igång och såga. Jajamänsan.

Julius älskar den här boken. Jag vet inte om jag ska oroa mig mest över han kommer få en potentiell framtida karriär som bankrånare eller ett eventuellt rainman-liv där han räknar tappade tandstickor på bråkdelen av en sekund.

9 kommentarer:

Ewa sa...

HAHAHA! Hade du inte haft bildbevis hade jag trott att du skojade.

Maria sa...

Åh Ewa, jag önskar att jag gjorde det! Vi har även böcker om sopbilen, polishelikoptern och bussen i samma serie. Fantastiskt.

Anonym sa...

Jag har talat om för vänner och familj att om det kommer en Halvan-bok över vår tröskel är det slut på bekantskapen! Och det är inte ett dugg på skoj.

Maria sa...

Ack så klokt av er.

Anonym sa...

Hahah min son har tyvärr oxå den boken (den är ärvd, inte köpt) och jag har precis som du reagerat på detta. Att man får ge ut såna barnböcker..... och vem orkar läsa all text??

MalinKa sa...

*skrattar gott*
min son hade den om brandbilen när han var liten...och aldrig tänkte jag på autistiska detaljer i texten... tror inte ens det var en anlagd brand på det där dagiset det handlade om...... lite trist ur kriminalinlärningssynpunkt såklart.... men kanske lite traumatiserande för en 4-åring som tror att sitt eget dagis ska brinna upp...

Maria sa...

Haha, vår polisbok är också ärvd. De andra har vi tvingats köpa själva...

MalinKa: Just den saknar vi i vår samling. Men de finns i olika versioner, några är för lite yngre barn och har inte alls lika mycket text. Det kanske var en sån ni hade eftersom du inte tyckte att den var så konstig?

Anonym sa...

Otroligt kul! Min ettåring älskar pekboksvarianterna men har den autistiska versionen om grävskopan också. Jag snabbläser texten, har också reagerat på det långdragna men inte dragit samma paralleller som du, förrän nu. Underbart rolig blogg, tack!

Maria sa...

frusandra: Tack! Uuuuh, grävskopan - den har vi inte heller. Jag blir lite nedstämd när jag inser hur många varianter vi inte har (det vill säga hur många fler varianter det finns att köpa).