tisdag 22 april 2014

#53

Förra veckan tappade jag min telefon i en stentrappa. Det tyckte den inte om.

Jag bad därför Björn lämna in den för att byta glaset och jag höll på att svimma när jag hörde vad det skulle kosta: 1800 kr. Ettusenåttahundra kronor! Det är ju som en sista-minuten-resa. Eller nåt annat svindyrt (infoga själv passande jämförelse).

Men efter att ha ringt försäkringsbolaget och fått beskedet att vår hemförsäkring täcker detta var jag istället glad som en liten lärka över att "bara" behöva betala självrisken på tusen kronor. För det är ju i-n-g-e-n-t-i-n-g.

Tydligen.

Så nästa gång jag behöver göra en skitstor och helt onödig utgift ska jag först låtsas som att den är nästan dubbelt så dyr och sen kommer jag alltså bara tycka att det är skoj att betala den verkliga summan.

Himla smart av mig!




8 kommentarer:

Freja sa...

Jag kraschade min mobil för nästan 2 månader sen. Det skulle kosta exakt lika mycket att byta glaset som självrisken var på, 1500 kr... Så nu använder jag den med krossat glas och väntar på att antingen hitta en likvärdig mobil som kostar mindre än glasbytet, eller att jag ska ta mod till mig och testa att byta glaset själv, för ett nytt glas kostar bara 130 kr, eller på att jag ska tröttna att på skärsår på fingertopparna varje gång jag använder den och bara kosta på bytet...

Stefan sa...

Det innebär att du sparade 800 kr genom att tappa telefonen. Hurra! :)

Johanna sa...

Det är inte nu jag ska berätta att det tydligen är jättelätt att beställa glas på ebay och montera själv, va? Men det är det, hävdar min kompis.

Dock har jag inte gjort det. Jag hade jättesprucket glas i ett och ett halvt år (!) innan jag löste problemet genom att köpa ny iPhone. Det var inte heller jättebilligt.

Vivi sa...

Min dotter fick sitt glas bytt för 700:- utan självrisk eller annat. Fast hon bor ju inte i Sthlm heller =)

Anonym sa...

Framsida 500, baksida 250 på ett ställe på Söder... 👍😃

Maria sa...

Freja: Äsch, lite skärsår på fingertopparna är väl inte så mycket att tjafsa om?

Stefan: Jag vet! Så himla bra.

Johanna, Vivi och anonym: jag tror ni pratar om glas till iPhone 4. Jag har en iPhone 5s och där har de på något sätt integrerat glaset och lcd-skärmen så om glaset går sönder måste man även byta hela skärmen... Därav den höga kostnaden. Plus att nu har Apple gjort det själva och garantin gäller fortfarande på telefonen.

Abb-frun i Kina sa...

Kanske inte läge att tala om att här i Kina kostar det 200 att byta ett krossat glas på en iPhone. Det tar en dag och sen skickar de den hem till dig för ytterligare 10 kr :) Vi har gjort det två gånger. När vi flyttar hem får vi inte tappa fler telefoner/iPods eller sånt!

Kattis sa...

995 kr kostar det att byta glas på iPhone 5 på Teknikpunkten på Söder - inkl byte av LCD som man måste göra.
Nu var ju det bara 5 kr mindre än det du får betala för självrisken så det gör ju inte så mycket till eller från.
Men de gör ett bra jobb - jag menar, om det händer igen.
Kram