onsdag 2 april 2014

#33

De senaste veckorna har vi fått väldigt lite post, så där så att vi började misstänka att något var fel. Jag har tjatat lite halvhjärtat på Björn att han ska ringa till Posten och fråga vad som står på, men han har glömt bort/inte haft tid och dagarna har liksom bara rullat på.

Så idag ba BOOOM! Mer än tjugo brev landade plötsligt på hallmattan, bland annat ett resultat från ett cellprov (jag var frisk), en bröllopsinbjudan och en massa räkningar! Och eftersom den tidigaste räkningen skickades redan den 13 mars fanns det flera påminnelser med tillhörande påminnelseavgift till den, och flera av de andra räkningarna skulle ha betalats förra veckan (så där kan det mycket väl dimpa ner påminnelsavgifter snart, trots att jag betalade dem nu).

Och först av allt blir jag så sjukt förbannad! JAG vill inte betala påminnelseavgifter för att Posten är åsnor som inte klarar av sitt enda uppdrag - förmedla post. Tänk om inte allt var med i den där högen? Tänk om något hinner gå till kronofogden? Det kanske inte går så fort för en obetald räkning att hamna hos kronofogden, jag vet inte rutinerna kring det där, men ni fattar poängen?

Och sen kommer nästa grej - det här är tydligen inte ovanligt?! Plötsligt hör jag flera berätta att liknande saker hänt dem flera gånger och jag måste ju säga att det gör mig extremt förvånad. Jag trodde verkligen grejer som "kommit bort med posten" bara var något man hittade på när man glömt posta något själv. På riktigt alltså, jag trodde verkligen att man kunde lita på Posten. Nu känns det plötsligt som att vi lever i ett outvecklat samhälle där inte ens de mest basala samhällsgrejerna fungerar.

I morgon är det jag som går och tar ut alla besparingar från banken och lägger i madrassen.

8 kommentarer:

Westrahult sa...

Vad har besparingar på banken med Posten att göra?

Johanna sa...

På riktigt, det händer HELA tiden. Jag blir helt galen.

Saker som tex kommit bort med posten för mig lately:
- Ett paket böcker från adlibris eller bokus eller nåt som jag hade betalat på förhand. Orkade inte ens krångla om det.
- Räkningar (fick en IDAG som skulle varit betalt 28 februari. EH??)
- Magneter som jag hade beställt till min mamma i julklapp, i jättegod tid. Dessa dök aldrig upp, men företaget var snälla och skickade nya (som kom fram efter evigheter).

Det här med eftersändning som man betalar för när man flyttar fungerar inte direkt smärtfritt heller..

Dessutom: För några månader sedan fick jag också ett brev som var helt svart av lera som luktade fisk (alltså jag skämtar inte, det stank fisk). Hela brevet var söndertrasat av fiskleran, det gick i bitar så fort jag nuddade det. Allt detta hade posten lagt i en plastficka innan de levererade det. Man tackar.

mvh OCKSÅ ARG

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Haha, man kan inte lita på någon nu för tiden!

Matilda sa...

Jag har själv haft problem med eftersändningar (3 eftersändningar som strandade på första adressen) vilket ledde till inkassokrav. Det som gör mig fundersam här att all post kom på samma dag. Ni har flyttat ganska nyligen inte sant? Om all post kom i ett och samma efterflyttningskuvert så verkar det skumt. Men kan det vara så att posten delats ut till er gamla lägenhet och att de som flyttat in där inte skickat vidare dem förrän nu? Det var vad som hände mig.

Terese sa...

Jag läser din blogg regelbunden men idag hittade jag den på ett annat vis än det vanliga. Jag googlade muntermometer och feber, vips så dök din blogg med ett blogginlägg 2011 upp 😄

Maria sa...

Westrahult: Jag menade att om den basala samhällsfunktionen inte fungerar är det kanske fler som inte gör det, som banker tex.

Johanna: Fisk?! WTF?

I will not: eller hur!

Matilda: Nej, eftersom vi flyttade inom samma port har vi samma adress och har därför inte gjort någon eftersändning.

Terese: haha! jag måste testa googla det själv.

Johanna sa...

För några somrar sen bodde jag i Malmö, men var hemma hos mina föräldrar i Stockholm över sommaren. Min sambo i Malmö skickade upp ett brev till mig, till mina föräldrars adress med mitt namn på (som självklart stod på ytterdörren). Brevet kom aldrig. Tyvärr hade han inte skrivit nåt avsändar.namn på så det kom ju inte tillbaka heller. Flera veckor senare kom brevet... Till Malmö! Öppnat! med en tillhörande lapp från nån Eivor uppe i typ Gällivare. Lilla Eivor hade fått i uppdrag att söka upp mig, och bad om ursäkt för att de öppnat brevet för att kunna söka upp mig. tydligen förstod inte Posten att brevet skulle till adressen som stod på kuvertet?! Utan de kollade istället typ om det bodde någon med mitt namn i närheten av vart brevet stämplats.... Bland det konstigaste i postväg jag varit med om.

annapanna sa...

Jag beställde några prylar via telefon. Ordermottagaren missuppfattade mitt efternamn och stavade det med fel begynnelsebokstav. Paketet kom i retur till dem. Brevbäraren kunde alltså inte räkna ut att om det inte finns en Anna S-berg på den i övrigt korrekta adressen kanske det ska till Anna F-berg.