lördag 3 oktober 2015

Fler oönskade inneboende

Precis när vi höll på att packa ihop för att åka hem från landet förra helgen såg jag en mus i vardagsrummet. Jag reagerade mycket värdigt (som vilket hembiträde som helst i en pilsnerfilm från femtiotalet) och skrek "IIIIIIH! EN MUS!" samtidigt som jag stod kvar i hallen och pekade på den.

Björn, som inte reagerade som ett hembiträde i en pilsnerfilm från femtiotalet, gick dit för att se var den tog vägen. Den kröp in under ena listen. Så hur tätar man hålet? Silikon? Cement? Silvertejp? Kollodialt silver?

Hjälp!


7 kommentarer:

Lisa sa...

Det rätta svaret på den här frågan är: Man tätar inte hålet, det går inte, de tar sig igenom allt. Men eftersom det varken är det du vill höra, eller det jag vill tro på (HATAR DE JÄVLA MÖSSEN!!!) så tipsar jag om Svinto. Internet säger att det är väldigt obehagligt för möss att tugga sig igenom stålull. Så tryck in Svinto under listen? Själv hörde jag just något som rörde sig i köksskåpet under diskbänken (igen), och jag orkar inte, jag orkar inte, MINA NERVER, jag gick och la mig istället.

Lina sa...

Efter att jag hittade musbajs på kudden på landet så har jag utvecklat en musfobi som helt klart skulle platsa i din pilsnerfilm. Vi har testat stålull, men i år tänker jag satsa på detta:

http://www.bauhaus.se/gnagstopp-50cm.html

Stålull 2.0 liksom. Och något som heter gnagarstopp måste ju funka. Fast annars har ju gift också funkat rätt bra. Fobin har gjort mig ond och empatilös när det kommer till möss.

Cattis sa...

Musskrämma! Jag har en i varje rum i min stuga och från att ha varit invaderad av de små äcklen har jag nu ingen påhälsning alls.

Karin sa...

Musskrämma funkar ibland. Stålull, typ Svinto, gillar mina möss. Jag måste lägga Svintopaketet i en plåtbox för att de inte ska äta upp alltihop. Gnagstopp är förhoppningsvis mindre aptitligt. Enris säger mina grannar, men det har jag inte testat än.

Anonym sa...

Aluminiumfolie. Funkar faktiskt på möss.

Maria sa...

Jag får inspektera hur svinton som ligger där ser ut när jag kommer dit i helgen helt enkelt. Är den uppäten trycker jag dit aluminiumfolie!

Anonym sa...

Enris och aluminiumfolie började vi med efter en så jävla äcklig musinvasion i stugan för några år sen, det funkar fint!