fredag 8 juli 2016

8 juli - Hjälp?

När vi köpte det här huset var alla rabatter så fina. Nu är de inte det, för man måste tydligen ta hand om dem?! Vem hade kunnat veta.

Hursomhelst, framför altanen växte det nån buske som Björn av nån anledning tröttnade på och röjsågade ner en dag (eller så var det första sommaren med röjsågen, jag minns inte riktigt, då röjsågade han ner det mesta bara för att han inte kunde hejda sig) och nu växer det bara något jag vet inte vad där? Fult är det i alla fall.

Så hjälp mig nu, vad kan jag plantera? Det är morgonsol där. Något som är enkelt och billigt och kräver minimalt med underhåll men ändå är lite fint? Tänk att jag är på en tioårings kunskapsnivå ungefär när det gäller trädgårdsskötsel. En bra dag.

Och jag veet! Såna som vi borde inte få äga hus och trädgårdar.






9 kommentarer:

Unknown sa...

Jag känner igen mig i din beskrivning. Det hade kunnat vara jag som skrev det där.
Vi funderar på en buskliknande växt som heter tuja. Vintergrön, formbar. Finns olika sorter, en del växer snabbt och är yviga, andra växer långsamt och är mer täta. Bildgoogla tuja Brabant och tuja smaragd och jämför.
Blommor bara dör. Tråkigt.

Erika sa...

Kärleksört! Den finns i rosa toner och i vitt, med grågrönt bladverk. De blir inte jättehöga (iaf inte de sorter jag haft), typ 60 cm, men kräver i princip noll skötsel. De dör ner när frosten kommer, men man låter dem bara vara då och till våren kommer nya fina skott vid marken å då klipper man bara bort den torra, gamla, plantan och så växer en ny, pigg en, fram. De blommar på sensommaren/hösten och är fina att använda som snitt också. De är fetbladsväxter så de äääälskar full sol. Enligt Wikipedia är den ätbar också och "betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation" och det är ju praktiskt om du inte känner för att laga mat nån kväll eller så. ;)

Maria sa...

Åh, tack snälla för tips! 🙏 Ska kolla upp båda.

Karin sa...

I know the feeling. Tog över ett sommarhus med fina rabatter för drygt tjugo år sedan. Vissa blommor trotsar min vanvård och upprätthåller fortfarande någon slags perennrabatt åt mig: Kärleksörten funkar fint och är – som kärleken ska vara – mild och tålig:) Nävorna strävar på – världens tacksammaste blomma, finns i olika färger, med bra bladverk. Och i bak-kant en högre superlättodlad och trevlig blomma som matchar kärleksörten: stjärnflocka.

Tuja blir nog lite dystert. Lycka till! Ser fram mot bloggrapporter!

sandralinnea sa...

Jag skulle föreslå balkonglåda med pelargoner i såhär mitt i sommaren, det brukar inte vara den bästa tiden att nyplantera. Omöjligt är det förstås inte, men pelargoner blommar ju redan från början :) Så kan du besöka en handelsträdgård framåt augusti och fråga efter växter som trivs i morgonsol/skugga.

Annars håller jag med om att kärleksört och näva är fint. Tuja tror jag inte passar in vid ett gammalt torp, iallafall inte direkt intill huset.

sandralinnea sa...

En vinbärsbuske eller annan bärbuske skulle väl kunna fungera också, men jag vet inte vad de tycker om så lite sol.. Som sagt, fråga i trädgårdshandeln efter saker som funkar i skuggiga lägen och som även en treåring kan få att överleva ;)

Anna sa...

Jag skulle säga "mormorsväxter". De är ju torp-blommor fr början o de flesta är perenna (kommer år efter år).

Kominken sa...

Mina favoriter: nävor, jättedaggkåpa, pion, löjtnantshjärtan, rudbeckia. Klematis, kaprifol för kläng.

UplayOnline sa...

och det är ju praktiskt om du inte känner för att laga mat nån kväll eller så. ;)


เย็ดสาว